Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Montera Ytterdörr i Lättbetong / Hjälp!!

1. Maxizor
    Hobbysnickare · Stockholm / Järfälla · 172 inlägg

Maxizor

Hobbysnickare
    Jag tog på mig projektet att byta dörr dörr till vår tvättstuga.
    Riva bort gamla dörren gick smidigt, fick såga isär gamla karmen som var byggd på plats och delvis murad runt.

Sedan var det lite tomrum under ramen och där gjöt vi betong.

Karmen har adjufix hylsor och då användes de + fördelningsbrickor och extra distanser då det är ca 25-27mm ifrån karmen till lättbetongen. Därefter borrades 8mm hål och använde adjufix egna plugg + skruv 120mm gjorda för lättbetong.

Sedan monterade vi karmen och justerade den så bra vi kunde. Så dörrbladet och låset är på plats och dörren "fungerar" men tyvärr sitter karmen inte lika bra som jag önskar.

Så frågan är nu hur man ska gå vidare och få den att sitta bättre.

Man kan säga att ca 8cm av innersta delen av karmen är lättbetong sedan lite bruk och tegel. Vid teglet är det ca 18mm mot karmen och blir blir längre avstånd innanför där det är lättbetong.

På insidan nu sitter en bottningslist samt drev för att det inte ska dra så illa.

Tacksam för alla förslag och om någon känner för att hjälpa till på plats i järfälla mot viss ersättning kan det ordnas.!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210927_231436.jpg

2. D
    Byggveteran · Stockholm · 320 inlägg

Daniel Barnaniel

Byggveteran
    Hur bra önskar du att den skulle sitta då? Alltså, vilket är ditt bekymmer?

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 510 inlägg
    Ett par frågor:

Du säger att karmen inte sitter bra. Är den lös eller har den hamnat snett? Om den är lös undrar jag vad det är som rör sig - har du tex spänt/skruvat ut hylsorna mot distanser och mellanlägg?

Du säger också att du använt skruv för lättbetong OCH plugg. Det låter lite dubbelkaka? Det sagt givet att jag inte är så påläst på adjufixsystemet, har hållt mig till Essves variant men jag tänker att de är rätt lika.

Har monterat flera dörrar i siporex och leca, de flesta med lättbetongskruv från essve (utan någon plugg) och det sitter som satan.

4. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Hej, Jag vill att ramen ska vara "stum" idag är den inte det.
    Troligen en kombination av längre utstick på skruv och lättbetong som du inte kan dra så hårt.
    Risken är också att den kommer succesivt bli sämre då den sitter i poröst material.

5. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Den sitter inte lika hårt som jag vill, riktningsmässigt sitter den bra, men kan inte göra slutjustering innan den sitter "fast" ordentligt.

Jag har använt adjufix plugg + skruv som kit gjort för lättbetong. 120mm långt, ca 90mm inne i själva väggen.
    upload_2021-10-7_16-29-42.png

upload_2021-10-7_16-32-36.png

upload_2021-10-7_16-33-10.png

En av skruvarna drog jag tyvärr lite hårt så den började snurra i pluggen, resten sitter bra i pluggen, men troligen då det är ganska långt utstick blir den inte "stum".

På insidan av dörren är det ca 5-7mm luft mot en putsad inre kant.

6. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 941 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Det där ser ut som spikplugg, och isåfall så sitter det så där bra i lättbetong.
    Satsa på en riktigt lättbetongskruv utan plugg

7. MathiasS
    Ok. Men du har spänt fast karmen mot väggen med hylsorna?

8. MathiasS
  9. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Jepp, det gjorde vi först innan vi borrade.

Drar man för hårt där bågnar ramen, men den satt "fast" och höll sig uppe själv.

10. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Jepp, tittade på de. Adjufix och Essves Karmhylsor är i princip identiska. Då både sätten rekommenderas tog jag plugg då jag tänkte det skulle vara lättare om något behövde justeras.

Som det är nu är ju de befintliga karmhylsorna / hålen i väggen redan för stora dvs går inte att använda.

Vill helst undvika att skruva ner allt, då måste även pluggen dras ur då de montera igenom hylsorna, samt dörren sitter "rätt" i hålet. Men om enda sättet att få det att sitta är att montera fler hylsor + lättbetongskruv får jag fundera på att göra det.

11. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Mjo, verkar som flera rekommenderar att använda skruv och inte använda plugg. Jag läste Adjufixs manual/guide och använde deras rekommendation men verkar ju tyvärr har fungerar sisådär :/. Irriterande att Essve's guide bara har lättbetongskruv medan Adjufix har variant med plugg.. Aja... nu får vi se framåt!

Finns det något man kan fylla i de gamla plugghålen med så man kan använda skruv istället?

Då skulle man undvika att behöva att borra extra hål i karmen...

Redigerat 7 okt 2021 16:56
  12. F
    Medlem · stockholm · 178 inlägg

fönsterpåven

Medlem
    Kila springan, sen kör du lågexpanderande fogskum, sen sitter den stenhårt

13. Maxizor

Maxizor

Hobbysnickare
    Hej, har funderat på det som alternativ. Men hur gör man för framtida justeringar av karm m.m?

Finns ju flera varianter av flexskum, eller blir det fel när den är flexibel?

14. F
    Medlem · stockholm · 178 inlägg

fönsterpåven

Medlem
    Flexskum är bra den kommer att sitta hårt, du kommer nog inte att behöva justera dörren om springan blir bra från början, annars är det lätt att ta bort fogskummet om dörren behöver justeras

• Laddar…
  15. 1
    Medlem · Stockholm · 3 902 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det man kan göra med det utrymmet är att först fästa en remsa plywood på var sida dels kan man fästa den bättre med fler skruv (märk höjderna för karmskruv) men man kan även ha lite lim bakom remsan.
    Det är även möjligt att använda lågexpanderande fogskum.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.