Jag vill montera upp en trådkorg/trådhylla under en bordsskiva. Jag vill kunna ta ner den på ett enkelt sätt utan verktyg när jag behöver komma åt den, samtidigt som jag vill att det sitter stabilt när den väl sitter där. Jag tänkte först att det skulle gå att använda krokar och bara hänga upp den, men risken är att den trillar ner om man råkar stöta till den.

Ett sätt som jag kan komma på att göra det på är att använda beslag som liknar de beslag som följer med kabelkanalen Ikea Signum. Beslagen är formade som ett T där nedre delen är gängad, man skruvar in en skruv för hand som klämmer/håller fast hyllan.

Någon som vet om liknande beslag finns att köpa på annat håll? Jag skulle behöva 4 st och det känns lite väl att köpa 2 st IKEA kabelkanaler bara för att komma åt beslagen. Dessutom är jag osäker på om måtten skulle fungera.

Eller har någon ett annat tips hur det kan göras?

Det är en sådan här Elfa trådhyllkorg jag skulle vilja montera kloss mot undersidan av ett bord. Helst hade jag velat ha den utdragbar, men det vet jag inte alls hur jag skulle få till.

2241
Bilder på hur beslagen som följer med kabelkanalen ser ut och fungerar.
41oLKVT93BL.jpg
41Inno0dQtL._AC_SY400_.jpg

Blir det inte insatbilt med dom fästena på en större trådkorg, vad ska du förvara i den?

Det är en dator modell mindre med lite övrig elektronik ansluten till den, vikten kommer ligga på 2-3 kg som mest så inga tunga saker, men det skulle kunna bli en dyr olycka om den rasade ner i golvet.

Vilken del tänker du skulle kunna bli instabil? Trådhyllkorgen är 60x33x10 från början och ska kapa den till ungefär 50x33x10, med de upphöjda kanterna tänker jag att korgen i sig borde vara formstabil och att det endast behövs 4 st fästpunkter som håller korgen mot bordsskivan.

Jag använder en sådan kabelkanal för kablar, och visst sitter kabelkanalen inte helt stabilt och går att flytta och rucka lite, men då används bara 2 st fästen och om man tänker att syftet endast är att hålla upp kabelkanalen tycker jag ändå de gör sitt jobb.

Rätta mig gärna om jag tänker galet.:)

Att använda skruvklammer av något slag skulle kanske också kunna fungera för att hänga upp den, problemet skulle då bli att enkelt kunna haka av och ta loss den om det behövs för att komma åt ordentligt.

Jag skulle satt den på fyra skruvkrokar som man häktar korgen på. Om du vänder krokarna mot varandra och sätter dem så det spänner lite när korgen är på plats borde det vara säkert nog. Annars skruvöglor och små karbinhakar. Det blir dock mindre tight mot bordskivan.

Om du vill ha den utdragbar så finns det expansionsbeslag på biltema.
Expansionsbeslag på skärmens sökresultatsida från butik, visar pris och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller varför inre lyxa till det med ett dator rack?
Skärmklipp av en produktinformation för Adam Hall 19" 1HE Pull-Out Rails från Thomanns webshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.