Vi har ett metallräcke vid trappstegen upp till vår ytterdörr som vi har monterat ner (med MYCKET möda) för att blästra och måla. Räckena är fästa med 3 st sexkantsskruv M15(16?)x120 på varje sida. De är alltså fästa på utsidan av trappen. Skruvarna är dock rätt sönderrostade och framförallt är emitter och den ”expanderande”(??) delen rostiga. Hade såklart kunnat byta allt men på de fyra skruvar som sitter lägre är de fästa liksom INUTI själva trappen. De är liksom
Halvt ingjutna. Tänkte mig att jag skulle köpa nya skruv i samma dimensioner och köra i de gamla hålen men en av skruvarna är dessutom av, inne i trappan.
1: några allmänna tips?
2: var hittar man sexkantsskruv i de dimensionerna? M15/16x120?
3: vad heter den typ av typ gissningsvis expanderande mutterlösning som används?
bifogar bilder på skruv, på hur fästena ser ut idag med räcket nere ochfrån under trappan där jag försökt ta bild på fästet/muttern inifrån.
Halvt ingjutna. Tänkte mig att jag skulle köpa nya skruv i samma dimensioner och köra i de gamla hålen men en av skruvarna är dessutom av, inne i trappan.
1: några allmänna tips?
2: var hittar man sexkantsskruv i de dimensionerna? M15/16x120?
3: vad heter den typ av typ gissningsvis expanderande mutterlösning som används?
bifogar bilder på skruv, på hur fästena ser ut idag med räcket nere ochfrån under trappan där jag försökt ta bild på fästet/muttern inifrån.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "sexkantskruv"
Sexkantskruv
Sexkantsskruvar är grövre skruvar som är designade för att hantera hög belastning, vilket gör dem idealiska för större konstruktioner och mer krävande tillämpningar. De har ett sexkantigt huvud, vilket innebär att de kan dras åt med
Läs mer
Det var den jag var lite lur på själv också! har varit runt hos de flesta nu. Insett att det är rum-spårning på skruven och ej M.. ♀️ Gjorde ej saken lättare. Landat i att jag sannolikt ej kommer hitta likadan skruv men hoppas kunna rensa pluggen från rost hyfsat och samma med skruvarna (ligger i coca cola över natten nu som ett första steg). sånger vi hoppas det går att få i samma skruvar igen när räckena ska upp..
Klicka här för att svara