Hej

Behöver montera termostat på en gammal radiator i sovrummet. Värme källan är bergvärme.
Närbild av gammal radiatorventil med anslutande rör för byte av termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att det som är i mitten av bilden behöver bytas mot nytt. Övre röret är ca 15mm och det undre är ca 17mm. Nån som kan tipsa om vad som behövs?

MVH

Räcker det inte att ställa grundflödet med ratten och justera in rätt värmekurva på värmepumpen?

Värmekurvan på pumpen är bra till alla rum utom detta.

T Tiger79 skrev:
Värmekurvan på pumpen är bra till alla rum utom detta.
Konstant för varmt eller kallt?
För varmt vid varmt väder och för kallt vid kallt väder?

Tror du kan skruva bort den som är märkt TA och sätta dit termostat utan att behöva byta ventilhus.
Varför vill du ha termostat? För varmt i rummet?

J Jonas_81 skrev:
Konstant för varmt eller kallt?
För varmt vid varmt väder och för kallt vid kallt väder?
Frugan tycker det är varmt så då sänker jag, så är det bra ett tag. Sen kan det istället bli kallt. Har termostat i barnens rum på övervåningen och det fungerar klockrent.

Lär henne hur man gör istället så får hon justera?

R rastlos skrev:
Lär henne hur man gör istället så får hon justera?
Har försökt. Men tempen varierar.

Ok. Man vill ju helst ha så lite termostater som möjligt i ett system men ibland går det inte att undvika. Vad har du för märke på resten av termostaterna i huset?

Ja det vet jag har bara i två rum förrutom golvvärmen i hallen.

Har Danfoss i de andra rummen.

Danfoss termostatventil monterad på en vitmålad radiatoranslutning.
Skapa konto

Det borde gå att sätta en termostat på den befintliga ventilen. Testa att plocka bort ratten och se hur det ser ut innanför.

Närbild på en tjock metallstång utan ratt, med en yttre mutter och synlig slitning, vilken användaren vrider på.
Skapa konto
Så här såg det ut utan ratt. Piggen rör sig knappt in å ut och är tjock. Frågan är vad sitter innanför yttre muttern?

kom på att den piggen som syns vrider man på.

Redigerat:
R rastlos skrev:
Ok. Man vill ju helst ha så lite termostater som möjligt i ett system men ibland går det inte att undvika. Vad har du för märke på resten av termostaterna i huset?
Det har jag svårt att inse. Varje rum har ett eget behov av värme som kan vara väldiggt olika.
Visst lyder det allmänna rådet att BV inte ska ha termostater med det tar inte hänsyn till min första mening. Det räcker väl om BV får full genomströmning i några centrala radiatorer men pumpen vet ju aldrig hur mycket värme de andra rummen behöver.
Dessutom kan förhållandet av värmebehov mellan olika rum ändra sig under årstiden eller med varierande använding och det har inte pumpen en aning om.
Visst är det vettigt med termostater!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.