Står i begrepp att montera tempgivarna(7st) med kapilärrör i mina dykrör i acktanken.
Ska man bara föra in dem i dykröret och låsa med blecket?
Jag har kiselpasta (typ sådan som används inom elektronik branchen för att skapa bättre värmeledning) liggande och undrar om detta är helt onödigt att applicera detta på känselkroppen innan man för in den i dykröret. Den är ganska kladdig dock.

Vad tror ni?

hälsn/
gördetsjälvaren

Hej!
Jag tycker att det verkar helt onödigt med kontaktpasta.
Dykröret är ju ett rör som går in i vätskan och får följaktligen samma temperatur.
Termometrar och termostater har dessutom sällan så otrolig noggrannhet heller...så några få grader hit eller dit är inget som betyder något.
Tycker jag... ;)

Hej! Om man skall styra och reglera något så skall kiselfett (värmeledande pasta) användas för att det inte ska bli så "trögt",
detta är speciellt viktigt vid noggranna regleringar som tappvarmvatten på fjärrvärmeväxlare exempelvis.
mvh/ Tomas

Isak76 skrev:
Hej! Om man skall styra och reglera något så skall kiselfett (värmeledande pasta) användas för att det inte ska bli så "trögt",
detta är speciellt viktigt vid noggranna regleringar som tappvarmvatten på fjärrvärmeväxlare exempelvis.
mvh/ Tomas

Jo, men nu var ju frågan om dykrör i en ackumulatortank och inte tappvarmvatten från en fjärrvärmeväxlare... En ackumulatortank har ju en tröghet på många timmar/dygn beroende på storlek.

Ja precis, men jag menar trögheten som är mellan givarelementet och omgivande vatten runt dykröret. Kapillärör givarna kommer visa rätt men rättar sig snabbare om man har kiselfett mellan.

Tack för hjälpen.
Då monterar jag känselkroppen utan kiselfett i dykrören. Temperaturen ändras ju inte så snabbt i tankarna, så lite eftersläpning gör ju inget.
Det stämmer ju faktiskt för till min ERA10PE+så monterade jag kiselfett på anliggningstermometern som monterades på utsida rör, enligt bruksanvisningen, och den används ju i reglerande funktion, alltså kräver lite snabbare respons.

//Gördetsjälvaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.