Byggahus.se
Hej!

Jag ska montera ett trappräcke i hallen på träplankgolv.

Räcket består bla av stolpar som skruvas med käppskruv i golvet.

Problemet är att plankorna är ganska ojämna så jag funderar på hur man ska få stolparna att sitta rakt. Ett sätt är väl att lägga en tunn bit under stolpen men inte så snyggt kanske

Tacksam för tips!

• Perspektiv från toppen av en trappa med omonterat trappräcke och synliga träplankor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker i såna situationer tänka "låda med dragstång". Att man bygger en stolpe i lådkonstruktion (4 brädor) som dras fast med en dragstång.
Schematisk illustration av en lådkonstruerad stolpe med blå dragstång och gult mothåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragstången (i bilden blå) är gängad och väl förankrad i golvet/trappen/stommen. Den gula delen är mothållet som sitter fast i själva stolpen. Överst på dragstången drar du på en mutter mot mothållet. Det är relativt enkelt att snida till botten på lådstolpen så att den sitter vertikalt. Sedan är det bara att dra åt (lagom, utan att dra sönder nåt...) så blir det en väldigt stabil konstruktion. Överst på stolpen får du sätta nåt snyggt avslutande lock. Dragstången kan t ex vara en M12 eller nåt. Förankringen neråt kan bestå av en träbit anpassat till hålrummet och förankrad med skruvar i träkonstruktionen. Genom att dragstången är så lång som den är klarar den årstidsvariationen i träet. Stabilt o Rakt o Snyggt:)

• Gilla
Ville 2.5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.