Montera ränndalsplåtar

20k läst  2 svar

1. 0
    Medlem Nivå 3
    Nån som har en bra beskrivning på hur man gör ränndalar/monterar ränndalsplåtar? Taket kommer att bestå av råspont, papp, läkt och betongpannor. Jag har en snickare som spikar råsponten och pappen, men resten tänkte jag göra själv.

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Re: Montera ränndalsplåtar

Hade ingen bättre bild än denna:

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/tak/ranndal.jpg

Nåväl, finns lite olika tekniker (som vanligt). Jag gjorde så här:

* Du (snickarn) har väl lagt pappen ordentligt omlott i ränndalen? Först en hel våd längs med ränndalen i botten, sedan ansluter övriga pappen över denna nästan ner i ränndalsbotten. Gå nu INTE i ränndalen mera!
    * Bestäm lämplig bredd på ränndal, inte för smal...
    * Spika ströläkten så att denna slutar vid ränndalskanten där plåten skall börja, snörslå gärna först!
    * Spika bärläkten ovanpå ströläkten parallellt med ränndalen. Det är i denna som du skall fästa plåten.
    * Kontakta en plåtis (rekommenderas) alt. köp något färdigt som du anpassar måtten på ränndalen till.
    * Montera ränndalsplåten nerifrån och upp, överlappa skarvarna ordentligt, peta in byggsilikon och skruva fast ovanpå bärläkten
    * Gå aldrig mera i botten på ränndalen!

3. T
    Medlem Nivå 3

Re: Montera ränndalsplåtar

Hej.
    Jag har fått lära mig att man inte längre lägger en första våd längs med ränndalen. Denna erätts av en underplåt(utan uppvikta kanter) pappen läggs sedan nedifrån och upp som vanligt och överlappas/limmas och spikas mot plåten. Ovanpå detta kommer sedan den vanliga ränndalsplåten med uppvikta sidor som vilar på läkten.
    Mvh Tommy

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: