Hejsan

Jag har dåligt med plats i Pannrummet för mitt pelletsförråd (Mafa mini 300L)..

tänkte därför:
  • Montera Magasinet/förrådet på övervåningen
  • Förlänga utkastet/bottenröret med 2 meter spirorör (Finns kanske bättre rör?)
  • Korta av nuvarande matarskruv (1.5m) till ca 90cm pga dåligt med plats inne i pannrummet
  • samt montera stöd/hållare för spiroröret m.m
Men är detta ens möjligt?

Bifogar en bild:
Skiss över ett pelletsförråd "MAFA Mini 300L" placerat på övervåning med spirorör som förbinder det med en förkortad matarskruv och en Albin-panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte lägga matarskruven på övervåningen också, vågrätt.
Vet inte hur det förrådet ser ut i botten men det finns stor risk att pelletsen valvar sig i förrådet och inte vill ner i spiroröret.

Protte

Finns det inte risk att skruven inte orkar? Du kommer ha 2-2.5 meter pellets stående på skruven. Kommer den orka gå runt?

prototypen prototypen skrev:
Varför inte lägga matarskruven på övervåningen också, vågrätt.
Vet inte hur det förrådet ser ut i botten men det finns stor risk att pelletsen valvar sig i förrådet och inte vill ner i spiroröret.

Protte
Skulle det inte bli en jäkla fart på pelletsen från skruven ner till brännaren?:surprised:

och såhär ser förrådet ut:
Pelletsförråd med skruvutmatning och ansluten rörböj för transport av pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte alltså montera spiroröret mellan förrådet och rörböjen, rakt ner i samma dimension som original

P PatrikJo skrev:
Finns det inte risk att skruven inte orkar? Du kommer ha 2-2.5 meter pellets stående på skruven. Kommer den orka gå runt?
borde inte bli ett problem då Mafa säljer samma förråd fast i storlek 730L? (min 300L)

samt att min matarskruv blir kortare (90cm) som annars säljes i modellerna 1.5m och 2.5m

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Hur styrs skruven? På min Biomatic så går den ett antal sekunder när det behövs pellets. Tiden är ställbar.
Min silo är 4,5 meter hög och rymmer 6 ton och min skruv orkar.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Hur styrs skruven? På min Biomatic så går den ett antal sekunder när det behövs pellets. Tiden är ställbar.
Min silo är 4,5 meter hög och rymmer 6 ton och min skruv orkar.

Protte
Det låter lovande, min styrs på exakt samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.