Hejsan,

Jag skall montera överskåp till köket men som alltid är jag överdrivet nervös över att borra hål på något i väggen (vatten/avlopp).

Hur tror ni att ledningarna går i väggen? Detta är troligtvis en putsad tegelvägg. Vill minnas att jag har sett i gamla ritningar att det är flertalet kanaler i väggen så känns rimligt i mina ögon att allt går i dessa, frågan är däremot vad man ansåg som rimligt för 70-80 år sedan när bostaden byggdes..

Pilarna jag har ritat är annars hur jag antar att ledningarna kan gå, vad tror ni?

Hur stora plugg bör jag rimligtvis ha för överskåpen? Undviker gärna att borra allt för djupt pga. ovan nämnda anledning.

• Renoveringsarbete i rum med rörledningar, verktyg, skyddsmaterial och öppen vägg med pålagda marköringspilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två silverfärgade vattenventiler på vägg, rör med avstängningsvred, installation, oavslutad vägg.
    Skapa konto
  • Två vattenventiler med vred ovanpå en vit plaströrinstallation mot en grovputsad vägg.
    Skapa konto
  • Två vattenkranar monterade ovanför en vit PVC-rörinstallation mot en texturerad vägg med avskalad färg.
    Skapa konto
Vad är på andra sidan väggen/väggarna?

Egen villa eller bostadsrättslägenhet?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är på andra sidan väggen/väggarna?

Egen villa eller bostadsrättslägenhet?
Bostadsrätt, det är en lägenhetsavskiljande vägg (bärande) och på andra sidan är grannens kök.

Hittade en bild och detta är hur jag har tolkat det:
1. Nedersta fyrkanten är frånluftskanal från min lägenhet och den ovan är frånluft från grannen
2. Ovanför dessa ser det ut som elementrör, vattenrör och avlopp går.

Allt detta går väl antagligen lodrätt så frågan är hur djupt jag vågar borrta?

• Byggritning med markeringar och frågor om VVS (vatten, värme, avlopp), potentiell luftkanal. Annoteringar i rött.
    Skapa konto
BirgitS
Går det att få fram hur tjock väggen är genom att mäta mellan ytterdörrarna i trapphuset och sen avståndet i hallen mellan ytterdörr och vägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.