Byggahus.se

Montera nya apparadosor för väggregel 4 i rad

1. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg

Vulcan61

Medlem

Kanon då blir det vp-2. Ska kolla upp detta imorgon. Elbutik värkar ha bäst priser på nätet. Men deras frakt är dyr 175 kr. Fraktfritt över 2500. Få kolla priserna imorgon.

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 346 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Var bor du? Hornbach har ett rätt bra utbud av VP-2 på hyllan. Även Bauhaus har grundmodellerna på hyllan.

Stirra dig inte blind på regelfästet. Det går utmärkt att fästa dosorna utan det med t.ex. 75 mm spik eller monteringsskruv (heter det så? de långa menar jag). Det finns små spår i sidorna (som går igenom fästet för stutsarna om jag inte minns fel) där du kör igenom spiken/skruven. En horisontell montering fixas enkelt med en kortling att spika/skruva i.

• Laddar…
  3. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg

Vulcan61

Medlem
    Karlskrona. Vp2 hitta ja ej på bauhaus hemsida. Ok det finns dosor som har hål på sidan för att fästa på en regel? Tycker dom flesta dosor fästes framifrån vilket ej funkar här

4. E
    Medlem · jämtland · 20 289 inlägg

elmont

Medlem
    Nästan alla dosor har fästhål från framsidan OCH från sidorna, från sidan spikar man en 4" spik (ej 3" som tommib skriver)i dom hål som finns för just spik/skruv. Sätter du dom i lod fäster du var dosa i regeln från sidan. sätter du dom i våg sätter du en kortling mellan reglarna som du fäster dosorna i. Till VP2 finns flera tillbehör tex extra stosar för extra ingångar på sidan som blir riktade mot samma håll som dom ordinarie stosarna.

5. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg

Vulcan61

Medlem
    Ok det visste ja inte. Typ där vid pilen finns det hål då? Förr såg man ju att dom drog spik genom hela dosan för att fästa dom i gamla hus. Men då var dosorna mindre avancerade. Då är ju spikblecken meningslösa för mig som ska sätta dom i regeln från sidan. Då köper ja utan bleck då. Lika enkelt köra en spik från sidan

6. E
    Medlem · jämtland · 20 289 inlägg

elmont

Medlem
    Dom dosor som saknar hål för spik är/var avsedda för ingjutning, i alla fall om dom var tillverkade efter 1960. Dom var lite billigare så dom riktigt "ekonomiska" använde dom.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Lerum · 250 inlägg

mgranbom

Medlem
    Tänk på att om du sätter ram med flera fack så kan du inte sätta dubbla eluttag från en dosa. Jag har två dosor som delar ram för El + nätverk och då får det bara plats ett eluttag.

/M

• Laddar…
  8. M
    Senilingenjör · Skåne · 744 inlägg

mnils

Senilingenjör
    Skall du köpa en massa elko USB saker också så lär du komma över 999:- som är fraktfritt för leverans till ombud hos elbutik.

Jag köpte hem några extra av den fullutrustade elko dosan: https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-6x16/20-m-regelfas-te-rod?category_id=1956
    Det blev billigare än att köpa tillbehören löst.

• Laddar…
  9. tommib

tommib

Bergsfogde
    Oops. Självklart är det 100mm spik, hade fel låda i åtanke när jag skrev igår. :oops:

10. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 390 inlägg

Ymer

Medlem
    Nu får ni som köper dosor ofta rätta mig om jag har fel. Men de Schneider VP2 jag köpte förra året hade de kopplingsplastbitarna redan. Studsen sitter på plastbiten som sitter på dosan. Så ta bara bort studsen påp ena och studs och plastbit på andra så går de koppla ihop. Du behöver alltså inte beställa lösa plastbitar.

11. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg

Vulcan61

Medlem
  12. T
    Medlem · Blekinge · 7 276 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    • Laddar…
  13. Vulcan61
    Medlem · 675 inlägg

Vulcan61

Medlem
  14. tommib

tommib

Bergsfogde
    De vanliga VP-2 man köper på byggvaruhusen kommer med kopplingsstycke men jag vet inte om de med regelfäste gör det. Det finns många varianter på dosor och ibland kommer de helt "nakna".

15. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 074 inlägg

Müssli

Medlem
    Köper man dem 5 och 5 kommer de med ihopkopplingsstycke, annars vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.