Byggahus.se

Montera ner trähus, verktyg, ställningar, tips etc?!

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Är inte snickare eller väl bevandrad vad gäller trä/bygg, men jag är svetsare och verktygsmakare och en handyman...jag ska montera ner ett trähus, enrum/enplan, 20 kvm, takhöjd 3,90 m. Det är ett gediget och stadigt bygge, inga moduler utan hederligt snickrat någon gång på 60-talet. Detta gör förstås arbetet svårare.

Min fråga är vilka maskiner, ställningar etc. som kan behövas. Spikutdragare, bräckjärn, vanliga handverktyg och arbetsställningar borde väl räcka? Kom med tips och input vad gäller utrustning och arbetsgång, problem man kan stöta på etc.

Tror ni att man klarar ett sådant arbete på en man, och sju dagars arbete? Jag behöver montera isär huset såpass att jag kan lasta det på en trailer utan att hyra en tung transport firma etc. Det behöver alltså inte plockas ner i molekyler. Har fö. köpt Gysinges bok "Montera ner gamla trähus" (eller vad den hette!) kommer på någon dag.

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Stämpar och domkrafter är inte så dumt och en stor slägga är rätt användbar med.
    Motorsåg kan snabba upp jobbet och en tigersåg löser vissa problem med.

Att vara två rekommenderas, det går mer än dubbelt så fort.

Hammare, fogsvans och spik 3 och 4" för att såga och fästa strävor.

/Kent

3. Bastefallarn
    Medlem Nivå 4
    En tigersåg är oumbärlig, och köp bra blad som klarar att såga i trä med spik så bör du kunna såga ner så mycket som möjligt i sektioner. Sågblad av märket Lenox brukar vara rivningsföretagens favoriter.

4. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Ett stort bräckjärn, Hultafors 109-36" kommer du ha nytta av.

5. U
    Medlem Nivå 1

Blockkonstruktion!

HAHA! Jag frågade säljaren hur kåken var konstruerad..."är den i moduler?"..."nej, block", svarade han. Bortsett terminologibryderierna så föreställer jag mig att arbetat borde bli enklare då?! Jag har allt utom tigersåg, ska skaffa en sådan. Fortsätt gärna med input.