Montera märklig inspektionslucka

636 läst  13 svar

1. N
    Medlem · Nivå 6
    Köpte en inspektionsdörr/lucka på Hornbach för att ha intill kattvinden (som är kallvind). Ville därmed ha isolerad och vindtät etc. Denna modellen (som man ser under andra namn på andra sidor också) verkade uppfylla alla krav.

Allt frid och fröjd så långt, men hur är det tänkt att man ska montera denna snyggt? Dörrbladet sitter utanpå karmen och oavsett om man accepterar att dörren inte livar med gipset på resten av väggen eller ej så förstår jag inte hur man ska göra ett snyggt avslut. Där är ju knappt plats till något foder/list. Nu vill jag att dörren ska liva med väggen. Man vill ju heller inte bara ha en avsågad gipskant som lätt går sönder mot dörren.

Någon som installerat en sån här eller som har några idéer?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    90137BAB-2335-493F-84C6-6A7DF16A8476.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    AF5BC455-2EDA-4D94-A1C7-E9630485845B.jpeg

2. Larsa
    Medlem Nivå 12
    Liva karmen med gipsen och sätt en foglist som foder

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Nivå 13
    Ser precis ut som min vindslucka, fast med andra mått. Jag gjorde som Larsa föreslår här ovan.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · Nivå 6
    Tack för svar. Hmm, med andra ord inte direkt möjligt att få dörren att liva med väggen. Eller ja, det går ju antar jag, men det blir ju visuellt ganska märkligt.

5. J
    Husägare · Nivå 7
    Nja, du kan ju sätta ”karmen” så att dörren livar, sen använda salningslist och foder. Det finns ju plats för foder.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · Nivå 6
    Just, och så får man så att säga göra hål i salningen för gångjärnen vilket gör att det ser lite konstigt ut, men så bra det kan bli? Där är ju nätt och jämnt plats till foder.

7. J
    Husägare · Nivå 7
    Du behöver väl inte göra hål, ser ut att finnas några millimeter för salning

8. J
    Husägare · Nivå 7
    Annars kan du ju slå på 10-20mm planhyvlad furu eller MDF (eller något annat material) på gångjärnssidan och sätta salning i linje med det påbyggda.

• Laddar…
  9. N
    Medlem · Nivå 6
    Tack för alla svar. Jag kanske missförstår er nu, men oavsett salning eller ej så kan jag ju därefter inte sätta foder/list så att gångjärnen döljs. Då går ju inte dörren att öppna då de kommer ta i fodret. Så om jag inte helt missförstår er så är det bästa jag kan uppnå att dörren livar med väggen men att där blir en glipa mellan dörrbladet och listen/fodret som är bredden på gångjärnet?

10. J
    Husägare · Nivå 7
    Läs mitt senaste igen.

11. N
    Medlem · Nivå 6
    Tack för all hjälpsam input. Det blev efter lite funderande och avvägning med arbetsinsats att ramen fick liva med väggen och foglist ska på. Blev helt ok!

• Laddar…
  12. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 7
    Bild! :D

13. N
    Medlem · Nivå 6
  14. J
    Husägare · Nivå 7
    Blev ju grymt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: