Byggahus.se

Montera kakelugn själv

1. S
    Medlem · 165 inlägg

sponken

Medlem
    Undrar ifall någon har erfarenhet av att montera en "kakelugn" själv?

Modellerna jag tänkt på är Cronspisen som består av färdiga block eller Caminas där man gjuter i en färdig form. Riktig kakelugn med tegenkärna är inte aktuellt.

Tacksam för era erfarenheter!

/sponken

2. K
    Medlem · 222 inlägg

Krumeluren

Medlem
    Vi har själva monterat en Bodums kakelugn (modellen Jasmine). Gissar den är uppbyggd ungefär som Cronspisen med färdiggjutna block i olivinsten.
    Gick förvånansvärt bra för två amatörer att bygga ihop ugnen, även om det tyngsta blocket på 90 kg var lite maffigt att få upp i brösthöjd :) Tror vi höll på knappt tre dagar innan allt var klart. Kaklingen tog sedan ytterligare någon dag.

Med tanke på att vi gav ca 35000:- för ugnen i byggsats, känns det som klart väl använda timmar när man tänker på att en Cronspisen väl går på bortåt nästan det dubbla inklusive montering.

Även skorstenen, i vårt fall en NVI modulskorsten, var relativt enkel att montera och känns som en bra "gör det själv pryl" i ett husbygge.

Kan lägga till att vi kikade också på Cronspisen, Gabriel Keramik och Caminas ugnar innan vi fastnade för Bodums. Caminas föll dock bort direkt. Dels har de inte tillräcklig massa för att det ska vara någon vits med dom, dels är intrycket lite plastigt/plåtigt jämfört med de andra.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 165 inlägg

sponken

Medlem
    Låter ju superbra!

Skall kika lite på bodums modeller också.
    Tack för infon!

4. C
    Medlem · 12 inlägg

Crippe

Medlem
    Jag köpte Cronspisen, modell Siri. De har uppdaterat alla modeller utom Siri när det gäller själva monteringen. Stommen muras med lerbruk och har en bedrövlig passform. Men det gick att få till stommen med alla lager av dukar och puts på en dag. Kaklet väger ett par kilo styck och till hela Siri får du med ett cemenbaserat bruk, 150kg. Det ska läggas på med ca 2-3cm tjocklek och sen ska kaklet tryckas fast. Du måste kila upp varje kakelbit noga. kakla inte mer än ett par varv och låt det brinna. Jag blåste på och då jag hade kommit upp mot taket så höll det på att kalva, så jag tog för säkerhets skull ner allt innan det rasade ner. Lejde sedan bort kaklingen....
    Crippe

5. K
    Medlem · 222 inlägg

Krumeluren

Medlem
    Är man orolig för själva kaklingen kan ju en rörspis vara ett bra alternativ. Dvs precis samma sak som en kakelugn fast utan kaklet. Är ju mest en smaksak om man tycker kakel eller putsad yta är snyggast. Funktionsmässigt är en rörspis minst lika bra som en kaklad ugn och bra mycket billigare dessutom.

Sotaren som provtryckte vår kakelugn hade inte alltför smickrande saker att säga om Cronspisens nya uppbyggnad. Han föredrog Gabriel Keramik nuförtiden, men han blev också mycket intresserad av vår Bodums ugn och tyckte den var vettigt uppbyggd.

Sponken, har du kikat på finska täljstensugnar förresten? Beroende på vilken stil man har på huset och tycke och smak kan ugnar från Tulikivi eller Nunna Uuni vara trevliga alternativ. Jag är lite osäker på i vilken utsträckning man kan köpa dessa i byggsats, men rent funktionsmässigt är dom likvärdiga kakelugnar.

6. S
    Medlem · 165 inlägg

sponken

Medlem
    Är ute efter en till utseendet traditionell kakelugn med kakel. Bor i hus ifrån 1910 och har ca 3.6 i takhöjd där den skall stå så den måste ha möjlighet till extra band.

Vet inte hur Cronspisen skiljer sig ifrån Gabriel eftersom dessa inte har nåra monteringsanvisningar...

Tacksam för all info!

7. C
    Medlem · 12 inlägg

Crippe

Medlem
    Om du är ute efter en kakelugn med traditionellt utseende så tycker inte jag att du ska välja Gabriel. De har alldeles för stor eldstad. Det ser inte tidsenligt ut. Jag är supernöjd med vår Siri, det ser helt klockrent ut. Vi har dock bara 2.80 i takhöjd, så vi köpte till ett extra varv, och den är nu cirka 2.50 hög. Den har nog för liten diameter för att se bra ut om du skulle göra den över 3 meter hög. Välj en med större diameter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.