Ska ha en Ifö Sign 6893, vägghängd utanpåliggande toa i badrummet på övervåningen. Köpte även en fixtur till denna, också ifö.
Har någon monterat denna uppsättning och har tips att komma med, bristfällig monteringsanvisning för en nybörjare.

Väggen där den ska sitta är en ca 110 cm hög stödbensvägg där jag reglat cc45 och kör plyfa/våtgips.
Iom vägghängd blir det avlopp genom vägg, avloppet draget av rörmokare men jag ska slutföra väggen.
ImageUploadedByByggahus.se1409689062.211941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1409689074.387505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixturen har en klammer för att hålla röret ur väggen, men var på den andra bilden ska klammern sitta?
"Före" eller "efter" där röret blir grövre?

Krilleman
Vad har du för fixtur?

Fixturen ska väl endå sitta i väggen inte utanför, eller ska du bygga ut väggen ännu mer?

Klämman ska klämma runt röret på den grövre delen, som är ca 125 mm. Så din wc-stos ser ut att sticka ut för långt. Fixturen ska fästas i väggen, så att den sitter mot väggskivans baksida utan glapp. Ser ut som regeln till vänster kan bli lite i vägen.

Tack!

Jo jag har insett att väggen är lite "fel" reglad. Detta ska såklart åtgärdas så att fixturen får plats.
Hur mycket bör röret sticka ut utanför färdig vägg?

eran skrev:
[länk] Den fixturen har jag.
Visst ska den sitta i väggen, hade inte tänkt bygga ut den mer. Reglad i 45x70 innanför glesen på stödbenen.
Ska den sitta i en nich då alltså? Du vet att du måste ha tätskikt och hela faderullan i nichen. Jag gömde min inbyggnadscistern i en nish men det är mycket pill och mäta så att allt hamnar rätt när våtrumsskivan och tätskikt + golvhöjd är färdigt. Jag gjorde även stöd bakåt för min fixtur så att den står riktigt stabilt.

Fel av mig. Såg nu att du bara ska ha en vägghängd med tanken inne i våtutrymmet, då är det inte lika jobbigt ;)
Men regla på ordentligt så du inte får några spruckna plattor.

Redigerat:
KalleKe
Hur löste detta sig? :) tänkte montera samma stol inför vår renovering

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.