Hej!
Jag hade tänkt byta handtag på altandörren och skulle då samtidigt vilja montera ett på utsidan också om det är möjligt. Är det någon som vet om det går och hur man i så fall ska gå till väga? Eller bör man ta in någon extern som gör det?
Dörren är från Elitfönster, insidan av trä och utsidan är plåt.
Handtaget jag kollar på är ett https://secuyou.se/products/secuyou-right-mc
(och insidan är ett https://secuyou.se/products/smart-lock-matter-vanster-mc)
Tack!
Jag hade tänkt byta handtag på altandörren och skulle då samtidigt vilja montera ett på utsidan också om det är möjligt. Är det någon som vet om det går och hur man i så fall ska gå till väga? Eller bör man ta in någon extern som gör det?
Dörren är från Elitfönster, insidan av trä och utsidan är plåt.
Handtaget jag kollar på är ett https://secuyou.se/products/secuyou-right-mc
(och insidan är ett https://secuyou.se/products/smart-lock-matter-vanster-mc)
Tack!
Redigerat:
Lossa handtaget på insidan.
Ta sedan en 8mm borr och stoppa in genom roddaren i spanjoletten och knacka på borren med en hammare så får du ett "körnslag" i mitten av hålet som du använder när du borrar igenom för handtaget.
Jag plockar ur spanjoletten när jag borrar eller åtminstone lossar det mesta så den endast sitter fast i ena kanten så jag kan lyfta ur låshuset ur dess urtag när jag borrar.
Jag börjar med att borra med en mindre borr 4-5mm från insidan i "körnslaget" och är då noggrann att allt är i vinkel och inte trycka hårt när jag borrar för då kan det spricka ur på utsidan.
Sedan borrar jag upp hålet från utsidan till önskad dimension.
Fästskruvarna kan vara genomgående eller enväsgskruv, jag föredrar genomgående då det underlättar om något måste bytas.
De genomgående skruvar har samma fästpunkt som de två nedre skruvarna i behöret du har idag, om det finns en plastbit sittandes i spanjolletten (Fix 806 Handtagsfäste) så kan du ta bort det och sedan borra hål för genomgående skruvar.
Jag brukar styra efter fyrkantspinnen genom spanjoletten och trä på handtaget på utsidan, rikta det rätt och märka ut skruvhålen för att sedan borra hålen från utsidan in till spanjolettens urtag och som alltid när jag borrar så håller jag undan spanjoletten och borrar sedan upp fästhålen från insidan om det behövs.
Sedan kan du montera handtaget.
Ta sedan en 8mm borr och stoppa in genom roddaren i spanjoletten och knacka på borren med en hammare så får du ett "körnslag" i mitten av hålet som du använder när du borrar igenom för handtaget.
Jag plockar ur spanjoletten när jag borrar eller åtminstone lossar det mesta så den endast sitter fast i ena kanten så jag kan lyfta ur låshuset ur dess urtag när jag borrar.
Jag börjar med att borra med en mindre borr 4-5mm från insidan i "körnslaget" och är då noggrann att allt är i vinkel och inte trycka hårt när jag borrar för då kan det spricka ur på utsidan.
Sedan borrar jag upp hålet från utsidan till önskad dimension.
Fästskruvarna kan vara genomgående eller enväsgskruv, jag föredrar genomgående då det underlättar om något måste bytas.
De genomgående skruvar har samma fästpunkt som de två nedre skruvarna i behöret du har idag, om det finns en plastbit sittandes i spanjolletten (Fix 806 Handtagsfäste) så kan du ta bort det och sedan borra hål för genomgående skruvar.
Jag brukar styra efter fyrkantspinnen genom spanjoletten och trä på handtaget på utsidan, rikta det rätt och märka ut skruvhålen för att sedan borra hålen från utsidan in till spanjolettens urtag och som alltid när jag borrar så håller jag undan spanjoletten och borrar sedan upp fästhålen från insidan om det behövs.
Sedan kan du montera handtaget.
Aldrig förstått behovet av handtag på utsidan av en altandörr.
Jag har 3 helglasade 90 dörrar och en helglasad dubbeldörr med aluminium utsida hemma och två liknande på landet. Samtliga från Elitfönster.
Skulle aldrig förstöra utsidan med ett handtag.
Fungerar ju perfekt att öppna med handen ändå.
Jag har 3 helglasade 90 dörrar och en helglasad dubbeldörr med aluminium utsida hemma och två liknande på landet. Samtliga från Elitfönster.
Skulle aldrig förstöra utsidan med ett handtag.
Fungerar ju perfekt att öppna med handen ändå.
Jag tycker det är nödvändigt med handtag på utsidan så har också fixat det i efterhand med mycket pyssel. Man vill ju kunna stänga dörrarna ordentligt så man slipper flugor, myggor, getingar, pollen etc och dessutom förstörda ventilationsflöden i huset. Däremot kan man väl diskutera om det är nödvändigt med låsning även från altandörrarnas utsida.
Sidospår, men har du kollat hur mycket dörren kan röra sig när man trycker in en fet mejsel bredvid spanjolettens haspar, har du något annat som låser?
Jag hade inbrott där boven bröt med tre mejsla, en på varje hasp och spanjolettens haspar flyttade sig så mycket att dom hoppade ur slutblecken i karmen och dörren kunde öppnas.
Jag hade inbrott där boven bröt med tre mejsla, en på varje hasp och spanjolettens haspar flyttade sig så mycket att dom hoppade ur slutblecken i karmen och dörren kunde öppnas.
Produkter som diskuteras: "slutblecken"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Trist med inbrott. Jag eftermonterade kraftiga stålprofiler från låssmeden som inte går att bryta isär och som täcker glappet mellan karmen och spanjoletten. Dörrarna blev dock lite tyngre av det. https://www.laskompaniet.se/product/brytskydd-u-c-profilen?sku=8126060
Vill kunna stänga efter mig när jag gått ut. Som det är nu åker dörren upp igen så fort man trycker till den, så får alltid en glipa på typ en decimeter vilket är störigt när det är massa djur och pollen ute.B Boende45 skrev:
Redigerat:
Det var tyska PVC-plastdörrar som tidigare ägare handlat billigt nånstans.J Josth skrev:
Jag satte in två Assa 2830 fönsterlås uppe och nere på insidan dörren så den är "omöjlig" att öppna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade spanjoletten haft reglar som gått uppåt och nedåt hade det aldrig kunnat hända.
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
För stort hål för att montera dörrhandtag
Fönster & Dörrar -
Hur montera ett handtag på utsidan av min altandörr?
Fönster & Dörrar -
Montera utvändigt låsbart handtag på altandörr med endast invändig låsning
Fönster & Dörrar -
Demontera ett handtag på altandörr
Fönster & Dörrar -
Hur demonterar man handtaget på utsidan på Yale L3?
Fönster & Dörrar