Hej!
Har satt igång med att renovera ytskikten i en gammal sekelskifteslägenhet, dragit ned tio lager tapeter och fem lager färg. Eftersom jag såsmåningom kommer att lägga in ny parkett och inte vill sätta en tredje (!) smyglist på orginallisterna, har jag även slitit bort den gamla golvlisten som jag tänkt att renovera upp och återanvända. Uppenbarligen har ingen rört listen sedan huset färdigställdes och som brukligt satt den monterad med monstruösa spikar och några slags "krokar" in i putsen. Detta resulterade i ganska ordentliga hål i den rätt så porösa kalkputsen som jag åtminstone tror skall gå att fixa till med hjälp av vidhäftningsvätska och sedan gipsputs.

Det mer bekymmersamma kommer i nästa steg, när jag skall sätta tillbaka listerna. Eftersom det är år 2011 antar jag att det går att lösa på ett smidigare sätt än genom att spika i putsen... Men vad är den bästa metoden? Att montera med skruv och plugg kanske kan funka, men risken är väl att putsen ändå kommer att spricka när pluggen expanderar? Kanske några riktigt långa skruv som räcker ända in till teglet - men då blir det ju å andra sidan problem med hur fan man skall få en plugg att räcka ända dit. Någon som har några vettiga idéer kring detta att dela med sig av??

Jag skulle nog försöka med lim.

Har du övervägt att limma socklarna med PL 400 eller PL600? Brukar funka fint..

Lim alltså... PL400, PL600... Vad är det för fabrikat? Vore ju väldigt behändigt om det gick att limma fast dem, fast man får väl kleta på rejäla mängder då... Det är ju ingen slät och fin gipsskiva, utan en ganska ruffig gammal putsvägg.

Jag har gjort så med PL400 på några ställen i huset. Då använde jag dubbelhäftande tejp och satte fast regelstumpar 45x70 i golvet med kortsidan några några cm från väggen. Så kunde jag sätta kilar mellan den och den limmade sockeln för att hålla det i tryck tills limmet hade härdat.

Tack, tack! Jeffla bra med detta forum. Nu har jag (förhoppningsvis) ett bekymmer midre att ligga vaken och grubbla över!

En variant jag kört är att limma dels med PL 400 och dels med smältlim. Smältlimmet härdar på nolltid men håller inte så bra medan PL 400 tar lång tid att härda men håller o andra sidan riktigt bra.

• Gilla
oshu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.