Byggahus.se

Montera fönster - tätningslist

1. E
    Medlem · Skåne · 48 inlägg

erikbjäre

Medlem
    Hej,

Vi står i begrepp att sätta in två fönster i en yttervägg och har reglat upp enl instruktioner från SP-fönster, karmmått plus 15 mm runt för drevning. När jag tittar på exvis träguiden anger de att den ångbeständiga plasten kläms i öppningen och att det i botten av öppningen monteras två kilar på ca 15 mm för att få fönstret i våg. Sedan anger de att man bland annat ska montera en tätningslist av epdm-gummi på insidan så att säga mellan drevning och invändig fönsterbänk under fönsterkarmen. När jag söker på epdm-list är det vanliga tätningslister på max 12 mm som kommer upp. Finns det speciella just för fönstermontering eller är denna list onödig? Om jag drevar på 15 mm så tänker jag att funktionen på en 12 mm list uteblir eftersom det ju blir en springa på 3 mm. Några tankar kring detta? Tack på förhand.

2. U
    Husägare · Södra Sandby · 224 inlägg

Ursidae

Husägare
    Idén är att få diffusionstätt som jag förstått det. Många använder ett plastat drev på insidan istället.

Ska tillägga att jag tejpade med byggfolietejp på insidan. Det är iaf mycket fukttätare än inget alls som de ursprungliga fönsterna. :)

3. E

erikbjäre

Medlem
    Hej o tack för svar.

Menar du att du drevade runt fönstret och sedan tejpade runt detsamma mellan själva väggreglarna/kortlingen och själva fönsterkarmen? Det blir ju då ett helt tätt skickt på insidan.

4. U
    Husägare · Södra Sandby · 224 inlägg

Ursidae

Husägare
    Precis så. Drevade ordentligt med vanligt drev och tejpade mellan regeln (snarare befintlig plast i väggen där det gick) och karm.
    Hurvida det är formellt korrekt är en annan fråga.

5. J
    Medlem · 255 inlägg

Jerfed

Medlem
  6. L
    Husägare · Skåne · 3 774 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
  7. E

erikbjäre

Medlem
    Tack för era svar. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.