Hej! Är i full färd med att montera en altandörr och två fönster i ett kök med ytterväggar av lättbetong. För altandörren körde jag på Essve karmhylsa + lättbetongskruv och skruvade direkt in i blocken vilket gick alldeles utmärkt.

Började med fönstren och efter att de lyfts på plats i hålen och karmhylsor + distansbrickor redan satts in att lättbetongskruven i två infästningspunkter skulle gå direkt i en skarv mellan två block, så pausade det projektet pga att jag är orolig för att blocken kommer spricka av en våldsam lättbetongskruv.

Hittade en guide från Essve som föreslår fasadplugg och lång skruv (140mm), men de är inne på att man ska använda karmskruv. Kan jag ha använda karmhylsa istället justering av fönstret, men för infästning köra plugg och skruv? Hylsa och skruv verkar kunna röra sig oberoende av varandra, men skulle vilja ta det säkra före det osäkra innan jag börjar freestyla monteringsanvisningar.

En karmskruv består av två delar som ”sitter ihop” de går att skruva på bara hylsan som skruvas in i karmen för att justera karmen i sidled.

Fördelen med karmskruv i lättbetongvägg är att man sätter fönstret/dörren på plats, lodar in, borrar första hålet å i med karmskruv, kontrollera så att det fortfarande är i lod, borra nästa hål å sätta nästa karmskruv etc.
När alla karmskruvar är monterade vänder man på karmnyckeln å eventuellt justera karmen i sidled.

Med karmhylsa och lösa karmskruv så måste man först montera fönstret, borra hålen med litet borr, ta bort fönstret, borra med större borr, plugga, montera fönstret, skruva i karmskruvarna, justera karmhylsorna.

Plugg expanderar och spräcker sannolikt lättbetongen mer än en skruv gör

Denna sort använde jag för dörrar, fönster, garageportar, vvb och allt sitter kvar än:rofl:.
Plastexpander för montering av dörrar och fönster på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns speciella plugg för lättbetong.
Rätt plugg till rätt material är att föredra.

Essve föreslår följande plugg, ihop med deras karmskruv.
[länk]
Jo men det finns speciella lättbetongskruvar till karmhylsor som är bättre.

Demmpa Demmpa skrev:
Med karmhylsa och lösa karmskruv så måste man först montera fönstret, borra hålen med litet borr, ta bort fönstret, borra med större borr, plugga, montera fönstret, skruva i karmskruvarna, justera karmhylsorna.
Ah, så kommer behöva vända fönstret för att få in en plugg iallafall. Lika bra att plocka ut karmhylsorna isåfall och köra på karmskruv direkt. Lika bra att följa guiden, med andra ord.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Plugg expanderar och spräcker sannolikt lättbetongen mer än en skruv gör
Pluggen borde däremot expandera djupare in i materialet än skruven så min förhoppning är att det inte spricker i blocket jag borrar in i iallafall.

H hattkatt skrev:
Ah, så kommer behöva vända fönstret för att få in en plugg iallafall. Lika bra att plocka ut karmhylsorna isåfall och köra på karmskruv direkt. Lika bra att följa guiden, med andra ord.

Pluggen borde däremot expandera djupare in i materialet än skruven så min förhoppning är att det inte spricker i blocket jag borrar in i iallafall.
Skruven expanderar inte alls…

Jag brukar justera fönstret med träkilar och sedan fästa med byggskum. Sitter som berget och är samtidigt drevning. Vid stora fönster ska man spruta i skummet i omgångar så att inte karmen buktar sig inåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.