Hej. Undrar var jag ska montera fjädern för att få en återfjädrande strömbrytare och därmed dimbar.

Baksidan av en strömbrytare med synliga fjädrar och anslutningar i handen på en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tacksam för hjälp

LoFi14 LoFi14 skrev:
Hej. Undrar var jag ska montera fjädern för att få en återfjädrande strömbrytare och därmed dimbar.

[bild]

tacksam för hjälp
Undr den lilla vippan på bilden finns en fördjupning
På undersidan av vippan finns det en liten pigg
Där lägger du in fjädern
Obs! Det funkar bara med fjädrar till Schneiders brytare

Edit2: OBS detta var för en äldre variant och stämmer inte med dom nya!!!
Bakom en av de markeringar jag gjort. :)
Edit: tvåa på den, men med bild. ;)

• Eluttagshållare med röda markeringar på två skruvanslutningspunkt.
    Skapa konto
Redigerat:
Stämmer

• Gilla
Ullafur
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bakom en av de markeringar jag gjort. :)
Edit: tvåa på den, men med bild. ;)

U Uffe A skrev:
Undr den lilla vippan på bilden finns en fördjupning
På undersidan av vippan finns det en liten pigg
Där lägger du in fjädern
Obs! Det funkar bara med fjädrar till Schneiders brytare
Tack så mycket!
jag var ute på en av de fyra piggarna och försökte få dit den. Funkade inte och kändes inte rätt.
Nu vet jag bättre!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Är det inte i hörnet på vippan? Alltså på den lilla delen som sticker ut snett uppåt?

• Gilla
Enzos
  • Laddar…
G
F Fluxor skrev:
Är det inte i hörnet på vippan? Alltså på den lilla delen som sticker ut snett uppåt?
Ja

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Dom har tydligen gjort om Renova på senare tid för mina ser ut såhär. :thinking:

• Eldosans anslutning i vägg med synliga kablar och skruvar, eventuell Renova-modell.
    Skapa konto
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Hittar denna info om exxacta serien. Verkar som Renova använder sig av samma bas.
[länk]
ser ut

tack för allas svar!
Jag ska dubbelkolla så att lampan är dimbar också.
Hade monterat fjädern som sistnämnda menar är rätt. Men det fungerade inte helt som jag tänkt mig.
Återkopplar!

O
LoFi14 LoFi14 skrev:
Undrar var jag ska montera fjädern för att få en återfjädrande strömbrytare och därmed dimbar.
LoFi14 LoFi14 skrev:
Ursäkta en dum fråga, men som du formulerar dig får jag intrycket av att du tror att om du sätter dit en fjäder så kommer du få en dimmer. Detta stämmer inte. Så säg att jag tolkar dig fel och att du faktiskt har en impulsstyrd dimmer kopplad mellan din brytare och lampan?

LoFi14 LoFi14 skrev:
ser ut

tack för allas svar!
Hade monterat fjädern som sistnämnda menar är rätt. Men det fungerade inte helt som jag tänkt mig.
Återkopplar!
Var uppmärksam på att du sätter fjädern på rätt sida (uppe eller nere). De flesta dimmerpuckar vill ju ha en puls med 230v när man trycker till på knappen. Sätter man fjädern på fel sida så blir det istället så att brytaren konstant skickar fram 230v i och ger en 0-puls när man trycker.

O Steamboy skrev:
Ursäkta en dum fråga, men som du formulerar dig får jag intrycket av att du tror att om du sätter dit en fjäder så kommer du få en dimmer. Detta stämmer inte. Så säg att jag tolkar dig fel och att du faktiskt har en impulsstyrd dimmer kopplad mellan din brytare och lampan?
Nej det var ingen dum fråga. Jag tänkte mig inte för riktigt när jag skrev. Inte konstigt att det inte funkade på den lampan/brytaren. Ingen dosdimmer där. Det som ska installeras är till spottar med ett drivdon som jag vill kunna dimma. Det är samma sorts brytare dock, så jag skulle testa på en annan då vi inte monterat spottarna etc än.
Men jag trasslade nog till det för mig själv där igårkväll med hur jag formulerade mig (och tänkte).

S Stuff skrev:
Var uppmärksam på att du sätter fjädern på rätt sida (uppe eller nere). De flesta dimmerpuckar vill ju ha en puls med 230v när man trycker till på knappen. Sätter man fjädern på fel sida så blir det istället så att brytaren konstant skickar fram 230v i och ger en 0-puls när man trycker.
Ok. Tack för tipset.
Hur vet jag att jag satt den på rätt sida då undrar jag? Jag kan ju prova mig fram också visserligen.

• Gilla
Erik Industridesigner
  • Laddar…
Totte_S
Strömbrytaren ska normalt tända när man trycker i ovankant. Alltså sätter man fjädern i ovankant.
Om tryck i överkant inte tänder lampan så roterar man brytaren eller kopplar rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.