2 702 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
montera element - släppa ut övertrycket och vad händer sedan med kvarstående vatten?
Monterade bort ett element i höstas och nu är det dax att montera dit ett nytt. Det är ett ettrörssystem och på denna krets är det fyra element. I dag sticker det upp 2 st ihopsvetsade rörstumpar där det gamla elementet satt och där det nya ska monteras. Tanken är att: 1 Stänga av cirkulationspumpen. 2 Släppa ut övertrycket via expansionskärlet (tror jag det heter). 3 Såga av rörstumparna och montera dit klämringskopplingar som sedan ansluts till rör och sedan till radiatorkopplet.
Min fråga är; Kommer vattnet, från de andra 3 elementen på samma krets, att spruta ut när jag sågar av rörstumparna?
Min fråga är; Kommer vattnet, från de andra 3 elementen på samma krets, att spruta ut när jag sågar av rörstumparna?
Om du gör systemet helt trycklöst i pannrummet och stänger säkerhetsventilen (antar att det är den du ska tappa trycket via) så ingen luft kommer in i systemet så "hänger" vattnet kvar i resterande radiatorer när du kapar dina rör.
Lämnar du däremot säkerhetsventilen öppen när du kapar kan du få en kaskad av svart vatten i ditt rum där du kapar.
Är kapstället på samma våning som pannan eller på en våning ovan pannan?
Lämnar du däremot säkerhetsventilen öppen när du kapar kan du få en kaskad av svart vatten i ditt rum där du kapar.
Är kapstället på samma våning som pannan eller på en våning ovan pannan?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jo det kommer in luft, men ditt nya element är ju också fullt med luft men det går bra att lufta det elementet och fylla på mer vatten.
Rekomenderar att du också stänger termostaterna i de övriga elementen så "hänger" vattnet kvar bättre.
Protte
Rekomenderar att du också stänger termostaterna i de övriga elementen så "hänger" vattnet kvar bättre.
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mockfjärds elementhus 1968 - Kapat i golvelement - hur åtgärda?
Byggnadsfysik -
Montera Foder stående z-panel
Fönster & Dörrar -
Finns det något värde i elelement från 70- eller 80-talet?
Värme allmänt -
Mockfjärds elementhus - ta bort skorsten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Nybörjarfråga-montera element,hur öppnar jag här?
Värme allmänt