Monterade bort ett element i höstas och nu är det dax att montera dit ett nytt. Det är ett ettrörssystem och på denna krets är det fyra element. I dag sticker det upp 2 st ihopsvetsade rörstumpar där det gamla elementet satt och där det nya ska monteras. Tanken är att: 1 Stänga av cirkulationspumpen. 2 Släppa ut övertrycket via expansionskärlet (tror jag det heter). 3 Såga av rörstumparna och montera dit klämringskopplingar som sedan ansluts till rör och sedan till radiatorkopplet.

Min fråga är; Kommer vattnet, från de andra 3 elementen på samma krets, att spruta ut när jag sågar av rörstumparna?

Krilleman
Om du gör systemet helt trycklöst i pannrummet och stänger säkerhetsventilen (antar att det är den du ska tappa trycket via) så ingen luft kommer in i systemet så "hänger" vattnet kvar i resterande radiatorer när du kapar dina rör.

Lämnar du däremot säkerhetsventilen öppen när du kapar kan du få en kaskad av svart vatten i ditt rum där du kapar.

Är kapstället på samma våning som pannan eller på en våning ovan pannan?

Kapstället är en våning ovan "tömningsstället". Men kommer det inte luft i systemet när jag kapar de båda rören?

Jo det kommer in luft, men ditt nya element är ju också fullt med luft men det går bra att lufta det elementet och fylla på mer vatten.

Rekomenderar att du också stänger termostaterna i de övriga elementen så "hänger" vattnet kvar bättre.

Protte

Ja, att stänga handvreden på de andra elementen var ett bra tipps. Handvreden på elementen har alltid stått fullt öppna, de 8 år jag bott i huset, hoppas att det funkar att stänga dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.