2 809 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Montera duschvägg i kakel+gips+puts+tegel?
Hej,
Ska sätta upp en duschvägg som inte sitter med profil utan med två gångjärn med vardera 4 skruv.
På väggen sitter kraftiga kakelplattor, mer lika klinker av hög kvalitet. Hårda som satan att borra i.
Bakom dessa finns fuktspärr och dubbelgips.
Bakom gipset tror jag att det kan finnas en minimal luftspalt eftersom väggen bakom nog inte var rak. Dock är denna kanske 10 mm.
Sen kommer puts (sand) och vass på typ 30 mm.
Bakom detta är en solid tegelvägg.
Mitt problem då är att med klinker + fuktspärr + dubbelgips + luftsspalt + puts så är det i runda slängar 7 cm innan man når något vettigt att fästa dörren i.
Jag antar att jag behöver ha en plugg som är typ 100 mm lång eller så?
Någon som har något vettigt förslag på:
1) Kvalitetsborr som funkar bra att borra i hårda kakel-plattor med. Tycker borren jag köpt hittills och borrat i kakel med har gått sönder lite väl fort.
2) Vad för typ av plugg + borr + skruv-lösning skulle ni föreslå?
Mvh,
Mikael
Ska sätta upp en duschvägg som inte sitter med profil utan med två gångjärn med vardera 4 skruv.
På väggen sitter kraftiga kakelplattor, mer lika klinker av hög kvalitet. Hårda som satan att borra i.
Bakom dessa finns fuktspärr och dubbelgips.
Bakom gipset tror jag att det kan finnas en minimal luftspalt eftersom väggen bakom nog inte var rak. Dock är denna kanske 10 mm.
Sen kommer puts (sand) och vass på typ 30 mm.
Bakom detta är en solid tegelvägg.
Mitt problem då är att med klinker + fuktspärr + dubbelgips + luftsspalt + puts så är det i runda slängar 7 cm innan man når något vettigt att fästa dörren i.
Jag antar att jag behöver ha en plugg som är typ 100 mm lång eller så?
Någon som har något vettigt förslag på:
1) Kvalitetsborr som funkar bra att borra i hårda kakel-plattor med. Tycker borren jag köpt hittills och borrat i kakel med har gått sönder lite väl fort.
2) Vad för typ av plugg + borr + skruv-lösning skulle ni föreslå?
Mvh,
Mikael
Om du köper en kakelborr av kvalité, eller en proppborr och kör utan slag så ska det fungera, dock så MÅSTE du kyla med vatten hela tiden, annars smälter borren!
Jag skulle ha borrat alla hål med en 5mm borr, sedan slagit i rödplugg och silicon. Samt att du gör rent och sätter silicon bakom gångjärnet mot väggen. Kommer sitta väldigt hårt!
Alt 8mm plugg med passande VVS-skruv i rostfritt.
Kom ihåg att aldrig dra skruven mer än nödvändigt, då de "sista" varven ofta förstör hållfastheten mer än det gör nytta.
Lycka till, Mvh P
Jag skulle ha borrat alla hål med en 5mm borr, sedan slagit i rödplugg och silicon. Samt att du gör rent och sätter silicon bakom gångjärnet mot väggen. Kommer sitta väldigt hårt!
Alt 8mm plugg med passande VVS-skruv i rostfritt.
Kom ihåg att aldrig dra skruven mer än nödvändigt, då de "sista" varven ofta förstör hållfastheten mer än det gör nytta.
Lycka till, Mvh P
Klicka här för att svara