Byggahus.se

Montera bänkskiva - hörn

1. C
    Medlem Nivå 2
    I förra veckan monterade vi en laminatskiva. Hörnet är gerat och monterades med lim/tätmassa, plastbrickan som fungerar som spånt och tre beslag. Skarven blev inte riktigt i nivå längst ut på skivan. Jag tycker det har blivit lite större nivåskillnad på sistone. Kan det vara så att jag har dragit ihop beslagen för mycket? Ska jag i så fall släppa på trycket på dem och kommer då tätningen vara fullgod fortfarande?

MVH

Christofer

2. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Känns som limtätmassan bör ha härdat vid detta laget och då lär det bli svårt att justera...
    Ibland får man tvingas välja bort "kexen" eller i ditt fall "plastbrickan" för att endast spänna ihop med beslagen eftersom spåren där kexen sitter ibland inte är hundraprocentigt rakt för varandra och då tandar skivorna.
    Limtätmassan räcker till för att hålla ihop med hjälp av spännbeslagen.
    Kexen är bara till för att hjälpa den att ligga rakt, men som sagt blir det ibland tvärtom...

Toleransnivån på tandningen är ett normalt dubbelvikt kopieringspapper.

Det man kan göra är att lägga en kloss på den skivan som är något hög och ge den en smäll med hammaren och har man tur så drar den sig ner lite grann, men risken är att det är för sent.

Beroende på vad det är för limtätmassa kan man försiktigt värma med en varmluftspistol innan man slår till med hammaren så att limmet blir lite elastiskare.

3. ACME
    Medlem Nivå 12
    Det kan också funka att pressa ner den skivan som är hög med hjälp av en tving i framkant, och sedan fixera skivan med en skruv i framkant och i närheten av skarven.

4. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    ...och eventuellt palla under den andra delen som är låg så det underlättar att tvinga ner den andra...

5. C
    Medlem Nivå 2
    Tackar för idéerna. Jag hade möjlighet att slå in en kil mellan den sidan som var låg och en del av skåpstommen (satte en tving som höll fast den höga delen). Det blev betydligt bättre. Jag ser dock en liten tendens till att det blir en liten springa mellan skivorna i överkant (pga av att det har blivit en liten förhöjning just vid skarven så att säga). Jag tror dock inte at detta ska bli några problem med fukt eftersom vi hade i ordentligt med tätgegga som borde mättet spånet. Detta gäller endast första decimetern på skivan närmats kanten. Någon som har någon annan uppfattning?