Montera 3-vägs kulventil

745 läst  22 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Sen blev jag lite orolig att det stod G15 istället för R15 på grejorna.. Men det kanske inte är en issue..

2. T
    Medlem Nivå 2
    Dubbelmutter? Är det en lekande mutter för att lättare få ihop det hela? Det verkar som en smidig lösning...

3. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Nu vet inte jag hur @taz79 ska använda denna kopplingen, men tänk på att om du har kommunalt vatten får du under inga omständigheter koppla samman det ledningsnätet med ditt egna vatten.

För att undvika att vattnet går fel håll är det lämpligt att sätta någon form av backventil på respektive matning.

4. T
    Medlem Nivå 2
    Ja.. läste om detta... Vet inte hur jag skall göra.. Trycket från regnvattnet är betydligt lägre än trycket från det kommunala nätet så vattnet kan aldrig gå bakvägen om båda ventilerna skulle vara öppna (vilket de inte skall vara.. Vattentryck från regnvattnet är 1 bar och kommunala ligger betydligt högre..

5. T
    Medlem Nivå 2
  6. D
    Medlem · Nivå 18
    Det funkar utan, men om du ska göra rätt ska du ha dem

• Laddar…
  7. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Nu känns det som om jag kommer med pekpinnen här men du får inte koppla ihop ditt eget vatten med det kommunala. Dels så bryter du mot bestämmelserna för den allmänna VA-anläggningen, något som kan resultera i stora kostnader för dig om något skulle gå fel. Det räcker att VA-huvudmannen upptäcker din felkoppling och du blir skadeståndsskyldig.

En enklare riskbedömning ger att det krävs inte många saker som går fel för att du ska trycka ut ditt egna vatten i det kommunala nätet. En vattenläcka eller planerad avstängning och att din kulventil läcker igenom lite är det enda som krävs för stt du ska mata vatten bakvägen.

Tänk på att vattnet är vårt viktigaste livsmedel.

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 2
    Uppfattat. Jag struntar helt enkelt i att koppla in det kommunala och kör bara regnvattnet istället. skulle det ta slut får jag väl flytta slangen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: