Pga. bristfällig planering inför montage av nätverksskåp står jag nu inför följande förutsättningar:
Alternativen som för tillfället övervägs är
1) att montera skåpet med dess undersida på 1210 mm höjd. Kablarna leds då i kanal antingen till ovan-eller undersida.
2) ställa skåpet på golvet med medföljande fötter.
Som en bonusfråga funderar jag också på hur man på bästa vis kan täcka in kablar och dosa ut ur vägg?
- Nätverkskablar löper ut ur dosa på 1500 mm höjd.
- Skåpet har beredda genomföringar på ovan- och undersida.
- I höjdled begränsas jag av längd på kabel för förgreningsdosa som kommer monteras i racket. Uttag på intilliggande vägg.
Alternativen som för tillfället övervägs är
1) att montera skåpet med dess undersida på 1210 mm höjd. Kablarna leds då i kanal antingen till ovan-eller undersida.
2) ställa skåpet på golvet med medföljande fötter.
Som en bonusfråga funderar jag också på hur man på bästa vis kan täcka in kablar och dosa ut ur vägg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, ingen dum idé. Kan definitivt vara ett alternativ då man får kablarna direkt in i skåpet. Pluspoäng för att det är roligt att sätta borr/såg i nya leksaker samma dag som de kommerA ajn82 skrev:
Finns det förresten någon särskild höjd att rekommendera för montaget? Tanken är att det uppifrån i skåpet kommer sitta: kabelsamlare, patchpanel, switch, router, 1U med diverse Raspberry Pi, Förgreningsdosa. Allt som allt kommer det inledningsvis tas upp 6U. Den luft som är över i skåpets nederdel kommer bland annat rymma NAS. Vilken höjd vill man då att skåpet ska sitta på?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag har aldrig sett någon rekommendation för höjden på själva skåpet. Bekväm arbetshöjd är väl idealiskt men oftast behöver utrymmet samsas med andra saker och då får nätverket anpassa sig.
När det gäller ordningen i skåpet så har jag sett att många vill ha patchpanelen högst upp eftersom den är fast och kommer inte ändras även ifall du byter ut all annan utrustning i skåpet.
UPS:er är tunga, ofta så pass tunga så att de nästan böjer sönder rack skenorna och därför hamnar dem längst ner på botten av skåpet.
Kabelsamlare är jättebra. Det idealiska är väl att ha en kabelsamlare mellan varje enhet så att du kan ansluta kablar både uppåt och nedåt. Man kan alltid böra med att ha utrustningen väl utspridd och sen flytta på enheterna vart efter som behoven ändras.
När det gäller ordningen i skåpet så har jag sett att många vill ha patchpanelen högst upp eftersom den är fast och kommer inte ändras även ifall du byter ut all annan utrustning i skåpet.
UPS:er är tunga, ofta så pass tunga så att de nästan böjer sönder rack skenorna och därför hamnar dem längst ner på botten av skåpet.
Kabelsamlare är jättebra. Det idealiska är väl att ha en kabelsamlare mellan varje enhet så att du kan ansluta kablar både uppåt och nedåt. Man kan alltid böra med att ha utrustningen väl utspridd och sen flytta på enheterna vart efter som behoven ändras.
Det känns som att hålet sitter ganska lågt?
Du säger att du ska ha diverse R-pi, troligen kommer du leka med dom lite då och då och då kan det ju vara skönt att ha skåpet på en bekväm höjd. I så fall skulle jag köpt en grov kabellist (som täcker hela hålet) för att kunna sätta skåpet högre. Kanske cc 170, eller vad som blir en lagom höjd för dig. Sedan hade jag satt skåpet dikt an mot listen (men du ska ändå kunna ta bort locket från listen) och sedan kommit in med kablaget upptill. Du kan tom sätta en bit list precis över skåpet, men det är inte säkert att det blir snyggare än att kära utan (det avgör du själv..).
Du säger att du ska ha diverse R-pi, troligen kommer du leka med dom lite då och då och då kan det ju vara skönt att ha skåpet på en bekväm höjd. I så fall skulle jag köpt en grov kabellist (som täcker hela hålet) för att kunna sätta skåpet högre. Kanske cc 170, eller vad som blir en lagom höjd för dig. Sedan hade jag satt skåpet dikt an mot listen (men du ska ändå kunna ta bort locket från listen) och sedan kommit in med kablaget upptill. Du kan tom sätta en bit list precis över skåpet, men det är inte säkert att det blir snyggare än att kära utan (det avgör du själv..).
Tack för svaren!
Jag har måttat med skåpet på plats enligt förslaget att montera över dosan. Jag tror det kan bli en vettig arbetshöjd med kablarna in i mitten av skåpet. Skåpet kommer då sträcka sig från 1210 mm till 1790 mm höjd och allt bör bli åtkomligt.
Hålet i skåpets baksida är nu gjort, bild kommer när det är på plats.
Jag har måttat med skåpet på plats enligt förslaget att montera över dosan. Jag tror det kan bli en vettig arbetshöjd med kablarna in i mitten av skåpet. Skåpet kommer då sträcka sig från 1210 mm till 1790 mm höjd och allt bör bli åtkomligt.
Hålet i skåpets baksida är nu gjort, bild kommer när det är på plats.
Klicka här för att svara