Köpte en timer på CO som monteras istället för en väggströmbrytare och som går att programera. Jag har normalt inga problem med denna typen av problem, men här blev det besvärligt.
Ur väggen kommer två trådar, en grön och en svart. Bryts av en väggbrytare på av. Enkelt.
Timern har tre poler. Det är L, N och UT.
Nu är frågan hur jag skall koppla.
Ur väggen kommer två trådar, en grön och en svart. Bryts av en väggbrytare på av. Enkelt.
Timern har tre poler. Det är L, N och UT.
Nu är frågan hur jag skall koppla.
Det låter som att din timer behöver en nolla för att fungera. Tyvärr så skulle jag tro att du saknar nolla i denna dosa. Om det stämmer så måste det kompletteras. Men ta gärna en bild så blir det tydligare.
Nu ska man aldrig lita så mycket på färger på ledare men jag gissar att svart är inkommande fas (L) och grön är tändtråden till "lampan" (UT). Har du en multimeter så du kan mäta?
Edit: För långsam. 2:a på bollen...
Edit 2: Är det bara 2 trådar så finns det inte mycket att mäta heller, men ett mätinstrument är alltid bra att ha.
Nu ska man aldrig lita så mycket på färger på ledare men jag gissar att svart är inkommande fas (L) och grön är tändtråden till "lampan" (UT). Har du en multimeter så du kan mäta?
Edit: För långsam. 2:a på bollen...
Edit 2: Är det bara 2 trådar så finns det inte mycket att mäta heller, men ett mätinstrument är alltid bra att ha.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för snabba svar! Ja, jag förstod nästan att något saknades, för jag kan få reläet att koppla till, men sedan händer inget. Det sitter en annan väggbrytare ovanför, och den har brun och grön tråd. Jag mätte och kollade lite, men jag fick inte till det. Provkopplade lite oxå men utan resultat. Brände iaf inga säkringar eller timern.
På bilden syns båda kontakterna utdragna, det är den nedre som är den jag pular med. Har faktiskt en multimeter, en FLUKE 87, som är mycket bättre på el än vad jag är.
Kan man dra några slutsatser av detta, och skall man våga sig på ett kopplingsförsök, eller saknas nolla och det är bara att ringa elektrikern?
På bilden syns båda kontakterna utdragna, det är den nedre som är den jag pular med. Har faktiskt en multimeter, en FLUKE 87, som är mycket bättre på el än vad jag är.
Kan man dra några slutsatser av detta, och skall man våga sig på ett kopplingsförsök, eller saknas nolla och det är bara att ringa elektrikern?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan inte dra några slutsatser, och man gissar inte för det kan sluta illa. Det finns bara en väg att gå och det är att kolla hur det är gjort, då VET man hur man ska agera. Har man inte den kunskapen själv ska man skaffa den eller ta hjälp av någon som vet och inte bara tror sig veta.
Ok, såklart har du rätt @elmont. Hittade en dosa i takfoten rakt ovanför kontakten, där såg det ut som på bilden.
Blå (förmodat nolla) finns ju där men kan man vara säker? Jag har INTE monterat brytaren som syns i bilden, det var förra ägaren.
Kanske bäst att ringa elfirman ändå...
Blå (förmodat nolla) finns ju där men kan man vara säker? Jag har INTE monterat brytaren som syns i bilden, det var förra ägaren.
Kanske bäst att ringa elfirman ändå...
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
De allra flesta skulle anta den blå som nolla, och de skulle ha rätt i minst 9999 fall av 10000. Det kostar dock bara 45 sekunder att titta lite i dosan och se var de blå tar vägen, ifall de följer med fas/tändtråd och skyddsjord ut i rören, eller om det finns tecken på att det är 7 st tändtrådar eller något annat osannolikt.
Jag räknar till 8 st blå ledare i den hatten. En äldre skicklig yrkesman skulle kanske försöka knö in en nionde, men är man det minsta försiktig så byter man tomtehatten mot en Wago eller Helacon toppklämma, eller två för de finns som mest med 8 poler och det är alltid bra med några i reserv eftersom de är svåra att byta. Man behöver klippa ledarna och avisolera ny koppar. De blir ganska korta då men det ser ut att gå.
http://www.elbutik.se/product.html/toppklamma-helacon-2?category_id=1967

Jag räknar till 8 st blå ledare i den hatten. En äldre skicklig yrkesman skulle kanske försöka knö in en nionde, men är man det minsta försiktig så byter man tomtehatten mot en Wago eller Helacon toppklämma, eller två för de finns som mest med 8 poler och det är alltid bra med några i reserv eftersom de är svåra att byta. Man behöver klippa ledarna och avisolera ny koppar. De blir ganska korta då men det ser ut att gå.
http://www.elbutik.se/product.html/toppklamma-helacon-2?category_id=1967

Jo, allt tyder på att blå är nolla, går bla till brytaren ovan. skall ta och göra ett försök, men det ser ruskigt trångt ut i rören. Man vill ju inte sabba något i onödan.
Nu måste jag säga emot lite. Jag får det till fem blå, tre ursprungliga och två som är inkopplade i efterhand. Ev finns en sjätte bakom men det är svårt att säga från bilden. Med tanke på hur den där brytaren är kopplad så finns också stor risk för att man använt anslutningskabel, dvs mångledare, som inte kommer fungera i toppklämmorna ovan. I så fall finns Wago 221/222 som är godkänd även för det.
Det stämmer, det är "bara" 6 st blå och den till brytaren är en mångledare. Jag kommer att montera om den brytaren och göra det korrekt. Nu är bara problemet att få in en blå ledare i röret, kommer att bli riktigt tight.
Tips?
Tips?
Dra ur alla ledare förutom en som du använder som dragtråd för att få i de nya. Det ser ut som att du har sex ledare nu och du behöver sju. Gissningsvis är den översta brytaren en korskopplare så du kan inte rationalisera bort något. Om det skulle vara så att det är en kronbrytare som någon har hempulat så går det att rationalisera bort två ledare. Då är det väldigt lämpligt att byta ut de gröna ledarna eftersom det är en förbjuden färg idag.
Vill du göra den lätta lösningen så kopplar du ur alla ledarna nere i dosorna (efter att ha fotat alla anslutningar) och najar fast dem i en dragfjäder eller en stump FK. Därefter drar du upp hela paketet till dosan ovanför, najar på din blå FK och drar ner dem igen. Sju ledare går, men är väldigt trögt. Det bästa är att vara två, en som skjuter på och en som drar. Risken med manövern är att du skadar isoleringen på en eller flera ledare, då är det bara att byta ut... Kabelsmörjmedel kan hjälpa om du har tillgång till det.
Vill du göra den lätta lösningen så kopplar du ur alla ledarna nere i dosorna (efter att ha fotat alla anslutningar) och najar fast dem i en dragfjäder eller en stump FK. Därefter drar du upp hela paketet till dosan ovanför, najar på din blå FK och drar ner dem igen. Sju ledare går, men är väldigt trögt. Det bästa är att vara två, en som skjuter på och en som drar. Risken med manövern är att du skadar isoleringen på en eller flera ledare, då är det bara att byta ut... Kabelsmörjmedel kan hjälpa om du har tillgång till det.
Tack för tipset. Det verkar inte så enkelt som jag först trodde, men det är värt ett försök.
Ok, då var montaget klart. Det gik inte riktigt som jag tänkt men nästan.
Det visade sig vara omöjligt att dra i en extra tråd i röret till dosan, det var helt fullt. Jag ville inte heller dra ur något då jag tyckte att det var trångt och jag vill inte riskera att skada något. Det satt tomtehattar på kabelknippena tidigare, men dessa byttes mot wago 222 5 pol, en kanon produkt. Det var bra att få byta ut hattarna för de satt lite sisådär.
WAGO 222 5 pol
Det som saknades var nollan, och den var blå vilket kunde fastställas efter div. mätningar. Fasen var svart och tändkabeln grön. Nu går nollan i en extern kabel. Inte optimalt, men det blev ok iaf. Var tvungen att sätta en distans mellan timern och väggen för att kunna få in utanpåliggande kabel, så den kom ut från väggen lite mer än jag tänkt. Övre brytaren är ful och skall byta. När jag får tid.
Tack för alla tips, det behövdes.
Slutresultatet.
Det visade sig vara omöjligt att dra i en extra tråd i röret till dosan, det var helt fullt. Jag ville inte heller dra ur något då jag tyckte att det var trångt och jag vill inte riskera att skada något. Det satt tomtehattar på kabelknippena tidigare, men dessa byttes mot wago 222 5 pol, en kanon produkt. Det var bra att få byta ut hattarna för de satt lite sisådär.
WAGO 222 5 pol
Logga in
Skapa konto
Det som saknades var nollan, och den var blå vilket kunde fastställas efter div. mätningar. Fasen var svart och tändkabeln grön. Nu går nollan i en extern kabel. Inte optimalt, men det blev ok iaf. Var tvungen att sätta en distans mellan timern och väggen för att kunna få in utanpåliggande kabel, så den kom ut från väggen lite mer än jag tänkt. Övre brytaren är ful och skall byta. När jag får tid.
Tack för alla tips, det behövdes.
Slutresultatet.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Ok, du använde väl fas, nolla och tändtråd i den utanpåliggande kabeln?