Byggahus.se

Montage av hängränna med takfotsplåt.

1. R
    Medlem · 10 inlägg

Redreamer

Medlem
    Jag har letat och letat men hittar inte någon bra beskrivning för hur man gör med hängränna när man har takfotsplåt under underlagspappen.

Är tanken att vatten/kondens ska rinna bakom hängrännan? Om inte så får man sätta rännkrokar på takfoten vilket gör att avståndet mellan takpanna och överkant på hängränna blir ganska stort.

Det är ju väldigt konstigt att det överallt visas hur man lägger takfotsplåt under underlagspapp men jag har aldrig sett någon takfots plåt när man beskriver montering av rännkrokar.

Iaf, såhär ser det ut just nu.

2. K
    Medlem · Västernorrland · 2 561 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Rännkrokar måste dit före takfotsplåt. Jag blev tvungen att byta ut mina plasthängrännor och hade måst demontera tak och takfotsplåt för att sätta nya krokar, nu blev det varianten med fula ställbara krokar istället för man kommer inte åt att fästa dem då takfotsplåten är i vägen. Det var stora problem att få loss de gamla krokarna också.

3. R
    Medlem · 10 inlägg

Redreamer

Medlem
    I så fall så borde din takfotsplåt sitta på första bärläkt. Då hade du inte takfotsplåten under takpappen. Eller hur?

Det verkar finnas olika skolor för hur det skall göras. Jag fick upp kroken (ställbar) ända mot takfotsplåten utan större bekymmer.

4. K
    Medlem · Västernorrland · 2 561 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Har plåttak med spåntak under så, ja takfotsplåten satt på bärläkten. Fult blev det med de nya i vilket som. Fördelen är att nu läcker inte rännan :) Ska plast bara hålla 40 år...

5. N
    Medlem · Bayern · 482 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Finns väl olika varianter. Byggarna hos mig satte krokar på bärläkt, sedan i med rännor och därefter takfotsplåtar skruvade i bärläkt som sitter ned i rännan, för att täcka för öppningen som annars blir. Det betyder att kondens rinner på takpapp ned bakom rännan och droppar av kanten.

6. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 745 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Som jag har uppfattat det så finns det två vanliga sätt och såklart massor av varianter. Antingen kör man takfotsplåt under pappen och krokar på takfotsbrädan precis som du har på bild, nackdelen blir att avståndet mellan ränna och takbeklädnad blir ganska stor, vissa målar läkten svart för att den ska vara mindre synlig. En annan lösning är är att sätta en lång takfotsplåt på sista läkten som går ner i rännan eller möter takfotsplåten som är på råsponten så man har två plåtar.

En annan konstruktion är att skippa takfotsplåten på råsponten och sätta rännkrokar och takfotsplåt på bärläkten, går väl förvisso att få plats med en takfotsplåt på råsponten också. Denna lösningen så får man en nära monterad hängränna så att den täcker strö och bärläkten.

Ett tips är att måttbeställa takfotsplåt som passar ditt tak av plåtslagaren, ibland blir det t.o.m billigare.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Bayern · 482 inlägg

Nikorasu

Medlem
  8. X
    Medlem · Skåne · 2 258 inlägg

xLnT

Medlem
    Vi fräste ner rännkrokarna i råsponten, sen la vi pappremsa och takplåt, sen pappade och läktade vi, sen på med pannor.
    Vi har kil i änden.

9. A
    Medlem · 83 inlägg

Aspenlid

Medlem
    De är lite knepet med att slippa få en stor fotplåt som i mitt tycke inte är speciellt vackert. Vi har mer eller mindre alltid antingen kilar under råsponten eller kilsågad planka ovanpå.

/Mikael

• Laddar…
  10. L
    Medlem · 23 inlägg

Loobo

Medlem
    Håller med om att det är snyggare med kilsågad planka vid takfot! Men! Det är inte enligt byggnorm i dag! så det uppstår ett problem om företag ska lämna garanti på utförandet,
    Jag kan själv se ett problem mellan funktion och det estetiska!
    Om jag gör till mig själv, kilsågad planka, alla dagar i veckan!

11. A
    Medlem · 83 inlägg

Aspenlid

Medlem
    De är möjligt. Men då har vi ju alternativet med kil under råspont. Jag vet inte om de är enligt byggnorm idag. Erkänner jag direkt. Utseendemässigt likvärdigt tycker jag och om man har sims så syns ju aldrig skillnaden heller‍♂️

/Mikael

12. L
    Medlem · 23 inlägg

Loobo

Medlem
    Det som är skillnaden är att det blir ”dålig” luftning under teglet när framkant panna ligger direkt mot tak!
    Dvs, det är endast pannans våghöjd som utgör luftning.

13. A
    Medlem · 83 inlägg

Aspenlid

Medlem
    De känns ju faktiskt rätt långsökt att de inte skulle räcka. Men säger dom det så är det väl så..

/Mikael

• Laddar…
  14. C
    Medlem · 17 inlägg

ChristerD

Medlem
    Hur gjorde du till slut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.