Fick ett samtal av hantverkaren som ska montera mina duschdörrar att han inte hittade några mått för hur de ska placeras. Han fann instruktionen undermålig. Kundtjänst på Bygghemma.se visste inte, men hade ändå sagt att han skulle köra på c/c-mått, men om de inte är säkra så är det ju inte till någon hjälp.

När jag läser manualen tolkar jag det som att måttet som anges är till ytterkant av väggprofilen, men när nu inte hantverkaren tyckte det gick att tolka blir jag osäker.

Vad säger panelen?

Teknisk ritning av duschdörrar med måttangivelser för installation, visar olika vyer och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en installationsanvisning som visar uppifrån hur en duschdörrs väggprofil monteras, markerad med orange.
Skapa konto

Länk till manualen: https://img.bygghemma.se/pfiles/Installationsanvisning__fbf3c85f-d8be-4856-a75b-fe61de6c77ac.pdf

E
917-927 mm mellan utkant väggprofiler och innerhörnet tolkar jag det som.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Fick ett samtal av hantverkaren som ska montera mina duschdörrar att han inte hittade några mått för hur de ska placeras. Han fann instruktionen undermålig. Kundtjänst på Bygghemma.se visste inte, men hade ändå sagt att han skulle köra på c/c-mått, men om de inte är säkra så är det ju inte till någon hjälp.

När jag läser manualen tolkar jag det som att måttet som anges är till ytterkant av väggprofilen, men när nu inte hantverkaren tyckte det gick att tolka blir jag osäker.

Vad säger panelen?

[bild] [bild]

Länk till manualen: [länk]
Vad blev det till slut? C-c eller ytterkant väggprofil?
Har samma utmaning nu med min 900mm duschhörna (Bathlife Doldis).
Instruktionen säger 890 +-10mm.

Den ser ut att sitta med centrum knappt 900 mm från väggen.
Måttstock mäter avstånd från vägg till centrum av rör, visar cirka 90 cm.
Skapa konto

N NoiseMaker skrev:
[bild]
Ok...så inte 917-927 till väggprofilens ytterkant då.
Tyvärr blev jag inte klokare nu
Jag har bara ett mått att gå på...

N NoiseMaker skrev:
[bild]
Eller sitter ytterprofilen på 915? (Svårt att se på bilden)
Är ju rätt nära 917...

Om man tittar på måttet jag markerat här nedan ser det ju ut som om det ska vara 900-910 från vägg till utsida av själva glasdörren. Det stämmer ju bra med vad min måttstock visar.
Ritning som visar måttet 900-910 mm från vägg till utsida av glasdörren markerat med gult.
Skapa konto

Ragnwald T Ragnwald T skrev:
Eller sitter ytterprofilen på 915? (Svårt att se på bilden)
Är ju rätt nära 917...
Nu tittade jag i instruktionen för din vägg och det ser ju väldigt mycket ut som om det enda mått som anges är till ytterkant av profilen.

Jag tycker det är ganska tydligt att det skall vara 917-927 till utsida profil
Däremot tycker jag där är några mått som inte fyller någon funktion mer än att vara förvirrande

Redigerat:
E egge80 skrev:
Däremot tycker jag där är några mått som inte fyller någon funktion mer än att vara förvirrande
Mina dörrar är monter
E egge80 skrev:
Mina dörrar är monterade sedan mer än tre år. Nu diskuterar vi Ragnwalds.

N NoiseMaker skrev:
Nu tittade jag i instruktionen för din vägg och det ser ju väldigt mycket ut som om det enda mått som anges är till ytterkant av profilen.
På ena sida tycker jag det ser ut som yttermått men på andra tycker jag det ser ut som innermått.
Borde ju gå att göra en idiotsäker beskrivning så även jag fattar kan jag tycka

På ena sida tycker jag det ser ut som yttermått men på andra tycker jag det ser ut som innermått.
Borde ju gå att göra en idiotsäker beskrivning så även jag fattar kan jag tycka
Där håller jag inte alls med. Har vi tittat i samma instruktion? På sidan 8 i instruktionen nedan hittar jag en bild med måttangivelser. Zoomar man in i den är måtten på båda väggarna tydligt på utsidan av skenan. På den undre bilden har jag gjort (väldigt små) pilar i gult som pekar på de inre kanterna.
Svartvit instruktionsbild för hörndusch med måttangivelser och små gula pilar på insidan av skenan.
Skapa konto

Instruktionsbild som visar måttangivelser med röda pilar på en skena, med gula pilar som pekar på kanterna.
Skapa konto

N NoiseMaker skrev:
Där håller jag inte alls med. Har vi tittat i samma instruktion? På sidan 8 i instruktionen nedan hittar jag en bild med måttangivelser. Zoomar man in i den är måtten på båda väggarna tydligt på utsidan av skenan. På den undre bilden har jag gjort (väldigt små) pilar i gult som pekar på de inre kanterna.
[bild]
[bild]
Ok...kanske har de uppdaterat instruktionen.
Bifogad bild är det högra hörnet på den instruktion jag har.
Diagram över högra hörnet i en bygginstruktion med detaljerade linjer och märkningar.
Skapa konto

Ok...kanske har de uppdaterat instruktionen.
Bifogad bild är det högra hörnet på den instruktion jag har.
[bild]
Ja, det där såg ju mer diffust ut. Kolla Bygghemmas hemsida, där finns den att ladda ner.

• Gilla
Ragnwald T
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Ja, det där såg ju mer diffust ut. Kolla Bygghemmas hemsida, där finns den att ladda ner.
Stort tack för supporten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.