11 700 läst · 5 svar
12k läst
5 svar
momsregistrera sig vid köp av jordbruksfastighet
Har för ca 2 månader sen köpt en jordbruksfastighet med min sambo vi äger hälften var. Fick nu reda på att man inte blir momsregistrerad automatiskt utan måste göra de själv. Så ja gjorde de via verksamt.se men de var ju en massa man skulle fylla i om omsättning och när och hur man ska redovisa momsen. Jag fyllde i 0 på dom frågorna vet inte om de blev fel. Men nu undrar jag om min sambo åxå måste momsregistrera sig eftersom hon äger halva?
Kommer ju inte o driva nån verksamhet men kommer väll o sälja timmer nån gång framöver. Och vill ju kunna dra moms på motorsåg osv.
Mvh Anders
Kommer ju inte o driva nån verksamhet men kommer väll o sälja timmer nån gång framöver. Och vill ju kunna dra moms på motorsåg osv.
Mvh Anders
Det är för att du ska sälja timmer som du måste vara registrerad för moms, en annan anledning är att det kan vara bra att kunna dra moms för kostnader som är relaterade till lantbruksverksamheten de år du inte har några inkomster. Att du fyllde i 0 kr i inkomst är nog inte fel eftersom man många år har 0 kr i inkomst om man driver mindre skogsverksamhet.
Det brukar räcka med att en ägare är registrerad för moms och denna får då redovisa hela inkomsten för lantbruksverksamheten.
Ring till Skatteverket och be att få prata med någon som jobbar med företagsregistrering.
Det brukar räcka med att en ägare är registrerad för moms och denna får då redovisa hela inkomsten för lantbruksverksamheten.
Ring till Skatteverket och be att få prata med någon som jobbar med företagsregistrering.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
0 kr i förväntad omsättning låter rimligt tills du ska avverka eller sälja något.
Redovisning en gång om året verkar lämpligt i ditt fall.
I början på nästa år kommer du att få en skattedeklaration för moms, ej att förväxla med inkomstdeklaration, där du ska fylla i omsättning och avdrag för momsen på inköp.
Eftersom din fru också äger så ska hon nog också registrera sig.
Redovisning en gång om året verkar lämpligt i ditt fall.
I början på nästa år kommer du att få en skattedeklaration för moms, ej att förväxla med inkomstdeklaration, där du ska fylla i omsättning och avdrag för momsen på inköp.
Eftersom din fru också äger så ska hon nog också registrera sig.
Det är inget måste att båda ska vara registrerade från moms men man kan vara det, minst en måste vara registrerad. Jag avregistrerade många fastighetsägare som ägde del av skogsfastighet när jag jobbade på Skatteverket för några år sedan.
Om bara en delägare är momsregistrerad är det viktigt att inköp som det ska dras moms på görs i den personens namn annars kommer avdraget inte att godkännas vid en kontroll även om det är ostridigt att inköpet har gått till den momspliktiga verksamheten.