Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Moms på inköp av köksmöbler

1. K
    Medlem · 8 inlägg

Kris63

Medlem
    Jag har en fråga. Får hantverkaren räkna moms på inköp av vitvaror och köksmöbler? Han betalade med sitt firmakort. På kvitton står det att han betalade med moms. Jag vill ersätta honom för hela den summan inkl. moms. Han menar att han betalade med firmakort och därför måste lägga på 25% moms en gång till. Är detta korrekt? Tacksam för hjälp att förstå!

2. W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Nej du ska inte betala moms på moms beloppet.

3. W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Som företag så fakturerar man.
    Inköpspris exklusive moms
    Eventuellt avtalat påslag Normalt 5-10%
    Sen lägger man på moms.
    inköp exklusive moms 100:-
    Material påslag 10% 10:-
    Moms 27,50
    Summa totalt 137,50:-

4. mic mac
    Medlem · 18 inlägg

mic mac

Medlem
    Det var en luring. Han försöker lura dig på 20%. Han får ju dra av momsen på inköp.

5. F
    Medlem · 410 inlägg
    Nä det är inte säkert hantverkaren luras. Förvånansvärt få har faktisk koll på hur moms fungerar och har bara hört skrönor som de tar för sanning

6. W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Har man inte koll på hur moms räknas så kanske man inte ska ha företag!

7. Okarlsson
    Husägare · Stockholm · 1 099 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Lite beroende på hur man ser på saken. Att man måste vara bra på skatteregler för att bli småföretagare är ju rätt synd, i min mening.

• Laddar…
  8. W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Du anar inte hur många regler o lagar du ska ha full koll på om du driver företag och det är företagarens ansvar att kunna dessa regler och lagar.
    Företagarens är ytterst ansvarig.
    Välkommen till EU:s och Sveriges byråkrati, den är så fantastiskt komplicerad så inte ens myndigheterna vet hur alla regler och lagar ska tolkas.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · 72 inlägg

Spannen

Medlem
    Då kan man anlita någon som hjälper en med ekonomin så att man kan fokusera på det man är bra på. Gör det själv och det kostar inte mycket.
    På samma sätt som att "hempulare" enligt många hantverkare inte ska hålla på utan anlita proffs ;)

10. D
    Besserwisser · E · 21 389 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Om man inte kan det ska man inte vara företagsledare. Kan man bara hantverket får man jobba under någon annans företag.

• Laddar…
  11. Okarlsson

Okarlsson

Husägare
    Jag möter dagligen företagsledare som är dåliga på företagsekonomi, men tycker jag inte hör till saken. Min poäng va bara att jag tycker samhällets ambition ska vara att man ska kunna vara företagare så länge man har drivkraft.

12. Okarlsson

Okarlsson

Husägare
    Håller helt med om att man ska det och det är ju väldigt troligt att TS entreprenör har det. Har han inte det och inte kan simpla momsregler kan det inte bli många rätt i den redovisningen eller deklarationen.

13. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 817 inlägg

HEM2121

Medlem
    Momsregler och rotavdragen om man är hantverkare ska man ha koll på annars bör man gå en kurs i företagande och bokföring.

14. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 817 inlägg

HEM2121

Medlem
    Nej! Du ska inte betala moms på något som är inkl. moms. Du betalat vad varan kostar inkl. moms sen kanske hantverkaren vill ha betalt för att de hämtade varorna men det är ju en annan sak.

15. W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Japp, plus dom 10-20 andra kurserna/certifieringarna som man måste/bör gå för att få/kunna arbeta och ge intyg på jobbet:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.