Momentskruvmejsel prisvärd?

2k läst  21 svar

1. T
    Medlem Nivå 11
    När man ska dra fast kablar i plintar är det ofta ett åtdragningsmoment angivet. Typ 2 Nm.
    Undrar om det finns något prisvärt verktyg för detta. Sökte lite men tyckte jag fick upp mest rätt dyra grejer. Men de kanske kostar så mycket allihop?

La frågan här trots att det är en verktygsfråga då det nog är ett vanligt verktyg för elarbeten.

2. R
    Medlem · Nivå 16
    Det är mest dem som inte betalar sin verktyg själv som köper dessa och inte så ofta. Därav prislappen skulle jag misstänka.

3. A
    Medlem Nivå 8
    Finns billigare grejer för cykelmekande. Topeak tillverkar några varianter.

• Laddar…
  4. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    T ex den här på Claes. 0-12Nm. 159:- Använder den själv och den är helt OK för vad den är.

5. S
    Medlem Nivå 2
    Någon tusenlapp får man räkna med. Skulle spana in Wera sortiment, grymma momentskruvmejslar. De har både fasta och justerbara.

6. T
    Medlem Nivå 11
  7. T
    Husägare · Nivå 9
    Det är det som är så bra. Finns inga dyra verktyg om man benchar allt mot el-fakturor ;)

8. Stickan56
    Husägare · Nivå 9
    Hur har du tänkt att kalibrera den?

Stickan

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 11
    Med det medföljande kalibreringsverktyget

10. R
    Medlem · Nivå 16
    ??

Det följer med ett verktyg för att kunna ställa in vilket moment den skall lösa för. Kalibrering följer det inte med något verktyg för.

• Laddar…
  11. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Mja...med kalibrering menas att man undersöker onogrannheten, dvs jämför mot känd referens.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 11
  13. R
    Medlem · Nivå 16
  14. T
    Medlem Nivå 11
    Japp, såg det. Och som tidigare konstaterat, inte många elektrikertimmar det. Har fyra centralbyten på gång inom närtid så den lär tjäna sitt syfte. Och till skillnad från köpta timmar så går det alltid att få tillbaks pengarna på bra verktyg när man säljer dem. Det är i varje fall vad jag säger till sambon när jag köper dyra grejer!!

15. E
    Medlem · Nivå 21
    Och det är ytterst ovanligt att elektriker använder momentmejslar, jag har ALDRIG sett någon.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: