Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Mollypluggshaveri

1. N
    Medlem · Skåne · 419 inlägg

NiclasR

Medlem
    När jag skulle sätta upp en hängare med mollypluggar så av någon konstig anledning så smulade den ena mollypluggen sänder gipsen runt hålet när jag expanderade pluggen.

Så nu har jag en expanderad mollyplugg i ett trasigt hål i väggen :mad:

Vad har jag för val för att åtgärda mitt problem, finns det någon form av större pluggar som man kan sätta i hållet?
    Jag kan pilla in pluggen i väggen men då har jag kvar ett trasigt gipshål som jag fortfarande vill fästa min hängare i.

Tar tacksamt emot alla tips och råd så att vi kan få slutfört vår renoverade hall.

2. H
    Moderator · Stockholm · 45 730 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Första frågan är hur du expanderade pluggen? Använde du ett verktyg gjort för ändamålet, eller drog du helt enkelt skruven till pluggen expanderade? Om man använder den sistnämnda metoden så är det inte helt ovanligt med haveri.

Vad gäller åtgärd så skulle jag tro att du får putta in pluggen i väggen och laga väggen med ex. husfix. Har själv lagat lite större hål med metoden att skjuta in en liten bit bräda eller spånskiva i hålet, skruva fast den med skruvar runt hålet, därefter i med husfix, brukar behövas efterspackla med husfix en andra gång för att få en jämn yta.

Ditt hål är troligen lite för litet för att få in en träskiva i det, kanske räcker med att spackla i husfix i hålet.

Jag skulle nästan tro att du inte behöver någon plugg om du skruvar direkt i husfixn sedan. Men det kanske du skall testa först. Gör en liten bit "vägg" av den husfix som blir kvar efter spacklandet, och prova att skruva direkt i den (kanske bör förborra).

3. N

NiclasR

Medlem
    Tack för svaret,

Jo jag använde ett mollypluggsverktyg för att expandera pluggen som det brukar fungera bra med.

Inte trodde jag att husfix var så starkt så att de klarar att fixa en sådan här skada.
    Helt klart värt att testa så jag ska nog surfa runt lite och kolla info om husfix.

4. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem
    Det kanske går att armera husfixet med lite glasfiberremsa?

5. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    En del gipsskivor är rätt omöjliga att fästa i eftersom de är för mjuka, dvs budgetskivor.
    I en del fall har jag kört med gipsbruk med mineralull som armering för denna och sen skummat bakom med PUskum för att få vidhäftning mot en större yta, den metoden bör dock användas med försiktighet eftersom man kan spänga väggen. En stötta som trycker den lagade delen dikt mot väggen är ett måste.

/Kent

6. N

NiclasR

Medlem
    I detta fall är det en ”gammal” vägg, dvs. en vägg som har stått där sen huset byggdes för snart 20 år sedan. Så jag vill inte göra för stort jobb av detta eftersom hallen är tillfixad nyligen med vävning målning m.m.

7. H
    Moderator · Stockholm · 45 730 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Jag skulle inte vara orolig för husfixets hållfasthet, möjligen för hur bra det sitter fast i gipsskivan, dvs jag tror inte du behöver förstärka fixet, riken är väl om hela klumpen lossnar senare.

8. N

NiclasR

Medlem
    Kan de vara en ide att försöka få hålet lite koniskt så att hålet är större på utsidan än på insidan?
    Tänker mig att det kanske är lättare att få husfixet att fästa mot gipsskivan då.

9. S
    Medlem · 164 inlägg

Steksmar

Medlem
    testa med att sätt en bricka som har innerdiameter tillräcklig för att du ska kunna trä igenom mollyn, jag antar att du ska hänga upp något.... då kommer du inte att kunna se brickan.

glöm inte att platta ner klorna på mollyn.

10. N

NiclasR

Medlem
    Ja det verkar vara en ide som kanske kan fungera.

Ska man sätta dit brickan utanpå husfixet eller menar du att man ska skippa husfixet?

11. N

NiclasR

Medlem
    Nu har jag lagat mitt mollypluggshål.

Så här gick jag till väga:

Jag tryckte in den havererade mollypluggen i väggen och filade hålet lite koniskt på baksidan.
    Blandade till husfix och stoppade ner lite in en vanlig fryspåse. Klippte av ett av hörnen på påsen och använde den som sprits. Spritsade ordentligt med husfix runtom inne i hålet så långt bak jag kom åt och fyllde på tills hela hålet var fyllt. Jämnade till ytan med en spackel.

Efter torktiden så testade jag hållfastheten på en testbit som jag också hade gjort på samma sätt som med väggen. Slutsatsen var att om man förborrade med samma diameter som skruvens kärna har så gick det riktigt bra att skruva direkt i. Borrade man lite för litet hål så fick man lite spricktendens runt skruven.

Så för säkerhets skull så borrade jag och satte i en brun plastplugg med mycket bra resultat.

Tack för all råd och tips :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.