Hej

Jag, brorsan och farsan renoverar uthustaket på gamla sommarstugan.

Innan renoveringen låg det spikat spån ovanpå med bärläkt under och strö/bärläkt ovanpå. Spånet var på sina platser i fruktansvärt skick, ruttet rakt igenom. Takstolarna hade dock turligt nog klarat sig någorlunda.

Vi har nu sågat bort bärläkt/ströläkt/spån och succesivt ersatt med råspont (22x95mm).
Vi har lagt pressenningar allt eftersom för att täcka råsponten. På grund av mycket andra projekt har pressenningarna legat en tid (cirka 2 månader) och man kan ana mögelsvamp då man lyfter på pressenningarna.

Vad bör vi göra innan vi nu skall lägga takpapp? Lufta, mögeltvätt, tvätt med högtryck eller vad rekomenderar ni?

Varje taksida är 20x4,5 meter. Har några bilder på hur taket är konstruerat i ett tidigt skede av renoveringen, http://www.minhembio.com/Arvcop/206705/

Tack på förhand

Arvid med familj.

Redigerat:
Bump.

Ingen som kan hjälpa oss med detta dilemma?

Mvh Arvid

Jag tycker i alla fall inte att ni skall gör något som tillför fukt, dvs högtryckstvätta.

Annars vettetusan om ni behöver göra något om virket är torrt.

Eftersom jag är övernitisk ibland så skulle jag funderat på Boracol eller Cuprinol träskydd, men som sagt det är tveksamt om det behövs.

För att parafrasera en känd film: Det där är ingen sommarstuga.
(men fint är det)

spikers_corner skrev:
Eftersom jag är övernitisk ibland så skulle jag funderat på Boracol eller Cuprinol träskydd, men som sagt det är tveksamt om det behövs.
Så skulle jag också gjort. Dessa medel eller ngt liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.