Köpt ett hus som består av två separata flyglar i samma vindskonstruktion och byggår.
Mögelprickar i köksdelen, ej i sovrumsdel. Enligt tidigare ägare berodde det på läckage i kanal från spisfläkten. Vid besiktning i oktober 2011 var fuktkvoten i trä 8%. Man har också slipat trärent på några ytor för att se att ingen ny påväxt förekommer. Dessa ser OK ut.
Min gissning har varit att tidigare ägares teori stämmer. Jag antar att 8% är ett bra värde i oktober (?)

Behandla
Behöver jag behandla med borsyra eller kan jag lämna de fläckar som finns?

Tilläggsisolera
Huset skulle behöva tilläggsisoleras. Jag tänkte avvakta en vinter och göra regelbundna fuktkvotsmätningar? Om jag förstått rätt är fuktkvoten 18% risknivån för mögelpåväxt.
Är mätning i trä med viss regelbundenhet tillräckligt?
Borde jag även mäta relativ luftfuktighet?
Vid vilka nivåer på fukt i trä eller luft vågar jag tilläggsisolera?

Redigerat:
Hej Bengt.

Jag vet inte hur det är i trä men vid RH på 76% så kan saker börja mögla. Men som precis allt annat så beror det på massa andra faktorer om det kommer mögla eller ej.

Vad och hur mkt isolering har du på vinden idag? Om du tror att du får bättre ekonomi och innetemp så kan det ju vara bra att isolera, men jag tycker du ska undersöka alternativ till mineralisolering. Om du kompletterar med cellulosabaserad isolering så kan den hantera fukt betydligt bättre och därför minimera risken för mögelpåväxt. Har tom hört talas om att man i nya hus har byggt lådor på vinden som man fyllt med sågspån just för att spånet kan ta hand om överskottsfukt när det är fuktigt och sen avge den när det är torrare.

Har haft några säckar med sågspån stående under en inte alltför tät pressenning nu ett tag och det har regnat en hel del. Har kikat under ibland och förväntat mig en sörja. Marken under pressenningen är dyngsur, men spånet är torrt och fint. Antagligen ganska fuktigt men det märks ju inte. Så på min vind har jag faktiskt bara kompletterat med mer sågspån. Cellulosa bara där snedtaket inte tillåter så tjock isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.