La om taket i somras, och var uppe igen förra veckan för att byta ut vindskivorna. Till min stora förvåning så upptäckte jag att flertalet av bärläkterna hade påväxt av mögel. Mestadels på ovansidan som ligger mot takpannan. Alla läkt hade dock inte påväxt.
Frångår mitt kunnande hur varm, fuktig luft inte kunnat vädras ut under pannorna med tanke på hur öppet det är mellan pannorna.
Dimension är 25x38 på både strö och bär. Virket är obehandlat trä från Byggmax, https://www.byggmax.se/läkt-p08125038.
Goda råd om orsaker och åtgärder mottages tacksamt!
Trevlig (förhoppningsvis mögelfri) Valborg!
Frångår mitt kunnande hur varm, fuktig luft inte kunnat vädras ut under pannorna med tanke på hur öppet det är mellan pannorna.
Dimension är 25x38 på både strö och bär. Virket är obehandlat trä från Byggmax, https://www.byggmax.se/läkt-p08125038.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Det är med all säkerhet blånadsvamp som syns!MichaelTh skrev:
La om taket i somras, och var uppe igen förra veckan för att byta ut vindskivorna. Till min stora förvåning så upptäckte jag att flertalet av bärläkterna hade påväxt av mögel. Mestadels på ovansidan som ligger mot takpannan. Alla läkt hade dock inte påväxt.
Dimension är 25x38 på både strö och bär. Virket är obehandlat trä från Byggmax, [länk].
[bild] [bild] [bild] [bild]
Lägg tillbaka dina pannor och njut av ett tak som kommer hålla minst 30 år.
Tack för svar. Där ser man, verkar ju vara relativt vanligt förekommande.Needas skrev:
Om jag förstått det rätt så ska det inte påverka hållfastigheten. Kommer att inspektera igen nästa år för att se hur det utvecklar sig, borde ju inte bli värre.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jo det kan nog bli lite värre, allt trä i utomhusmiljö påverkas. Och om 50år kan det nog ha påverkat hållfastheten också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur göra fläkt i imkanal tyst? Både inomhus och utomhus.
Ventilation -
Moelven Sjöbod Panel inomhus behövs en läkt?
Inredning -
Fläkt m kallrasskydd inomhus?
Ventilation -
Förvara ytterpanel+lockläkt inomhus
Fasad -
Luftrenare eller frånluftsfläkt för att jobba med misstänka asbest inomhus?
Verktyg & Maskiner