Idag tog jag bort linoleummattan i allrummet i min nya kolonistuga och öppnade källaren (mindre matkällare) som fanns där under. Källaren var i bättre skick än jag befarat då den varit "gömd" jag vet inte hur länge och varför. Cementväggar, grovt grusgolv. Dock mycket mögel/svamppåväxt på väggarna som skrämmer, vad är det och vad gör jag åt det? Kolonistugan är inte uppvärmd utan kallställd på vinterhalvåret. Det finns gott om glipor där dagsljus och råttor kan komma in som jag skulle vilja täta, en ventil. Kan jag täta eller blir klimatet ännu sämre då? Vad tätar jag med i så fall? 20150529_163344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150529_163404.jpg
Skapa konto

20150529_163404.jpg
Skapa konto

Ser mer ut som saltutfällning från betongen? Luktar det mögel? Det behövs ju organiskt material om det ska växa mögel, så har de inte drygat ut betongen med torv så borde det inte vara så illa?

Det luktade inte gott, men jag är förkyld så jag har svårt att avgöra om det luktade mögel. Jag kanske kan avgöra det om jag tittar noga på det, är det luddigt så är det inte saltutfällning?

Skrapa av lite och lägg i ett glas med vatten. Är det salt löses det upp i vattnet.

Tack, ska testa!

Löser inte upp sig i vatten. Blir som en pasta, konsistens tandkräm när man rör vid det. Det luktar rätt starkt från källaren också.

20150530_135511.jpg
Skapa konto

Ser ut som svavel, har ingen aning om hur det skulle hamna där dock...

/N

Skumt. Det går väl att skicka in sådant där på analys någonstans om jag inte minns fel. Till en rimlig slant dessutom. Kommer bara inte ihåg vart jag läste om det...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.