Hej,

Jag har precis köpt hus och har i min uppvärmda källare ett litet krypin på ca 1x1 meter. Just detta utrymme är ouppvärmt och har tidigare fungerat som ett kallförråd-light då det är ca 13 grader där inne.

Källaren som helhet verkar må bra, inga dåliga lukter eller fuktgenomslag. Däremot hittade jag nu mögel i ena hörnet av kallförrådet. Golvet är klinkers medans väggen troligtvis är grundmuren som har lite puts på sig. Den lilla dörren in mot kallförrådet sluter väldigt tätt.

Frågan är vad jag ska göra för att bli av med möglet? Tvätta? Skapa springa i dörren för att få lite ventilation?

Mögelpåväxt i ett hörn med klinkergolv möter en putsad vägg, tecken på fukt i ett kallförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp!

Först åtgärdar man orsaken till att mögel kan uppstå ö.h.t.
Sedan städar man bort resterna.

I ditt fall beror möglet med största sannolikhet på fukt som sugs upp från bottenplattan upp i väggarna. Detta är vanligt på äldre hus med oisolerad platta. Det kan eventuellt hjälpa att dränera om huset.

Man behöver dock inte dränera om enbart för att åtgärda en sådan här liten grej. Fukten som stiger upp i betongväggarna orsakar i regel inga problem om den kan ventileras bort omgående.

I ditt fall skulle jag göra följande:

* Skapa luftcirkulation i de utsatta områdena. D.v.s. se till att inga hyllor/lådor/etc. blockerar luftflödet runt "problemområdena". Men även att installera en överluftsventil på översida av vägg och ventil vid dörren (t.ex. springa eller genomströmningsventil).
* Ta fram klorin och rotborste och städa bort mögelrester.
* Se till att använda en genomsläpplig färg på väggarna (om det inte redan är en sådan)?
* Städa och håll rent (mögel angriper organiskt material).

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Tack för ditt utförliga svar!

Huset är omdränerat för knappt 15 år sedan man gjöt då också om källargolvet och lade in golvvärme i hela källaren förutom i just detta kallförråd.

Till saken hör att detta lilla krypin bara ha ca 1 m i takhöjd och är omgärdat av putsad grundmur. Gissningsvis var det något utrymme att förvara torv i förr i tiden. Det jag vill säga är att det blir svårt att få in en överluftsventil. Ventil i dörren kan jag dock enkelt fixa - men frågan är om endast sådan ger något?

Gällande organist material så gissar jag att det utesluter att använda utrymmet som typ grönsaksförråd? I så fall får jag väl använda det som ölförråd istället :wow:

Om jag går på putsväggen med borste kommer troligtvis en del puts att lossna. Kör jag bara på med tvätten och lägger på ny puts sedan innan målning?

Stort tack för hjälpen!

Japp, puts som lossnar ersätter man med ny puts. Passa på att ta ner all gammal puts som sitter löst och låter "ihåligt" när du knackar på väggen.

När du ändå är igång tänkte jag... ;)

Ölförråd låter bättre än grönsaksförråd i detta fall.

För att ventilation skall fungera hyfsat bör du du ha ett tillflöde och ett frånflöde. Detta blir svårt med enbart en ventil.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Hmm, sätta in enkel variant av avfuktare då? En sådan med 'sand' man byter med jämna mellanrum, kan det vara något?

Jo, men det innebär ju både åtgärder (tömma kärlet på vatten samt lägga dit nya refillpåsar).
Det innebär även en extra kostnad då dessa refillpåsar skall införskaffas.

Jag skall dock inte döma ut lösningen helt eftersom jag själv använder en sådan i matkällaren. ;)

Däremot anser jag inte att det är en permanent lösning. Det är en workaround till dess att en ordentlig lösning finns på plats.

I mitt fall är den "permanenta lösningen" en kondensavfuktare i källarutrymmet.

Men investeringskostnaden ligger väl under hundralappen så jag tycker absolut att du kan testa den lösning du föreslog.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Då har jag borstat av allt mögel från putsen och golvet - samt tvättat med klorin.
Har även lämnat dörren till lill-förrådet på vid gavel så det får fläkta ur ordentligt.
Luftfuktare för 99kr samt gallerventil till dörren för 79kr från CP är också ditsatta.

Nu väntar vi och håller tummarna för att det inte kommer tillbaka på ett tag:o

Du kan ställa in en "torrboll" då ser du snabbt hur mycket fukt som finns i utrymmet. Fylls den på en månad är det fuktigt. Håller den ett halvår är det ok. Bara som en enkel mätning tänkte jag.

• Gilla
jhn
  • Laddar…
Tack för tipset Per! Ska göra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.