Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Hej alla.
Jag renoverade mitt garage, (se min tråd).
Men nu har jag fått problem med mögel, då vi inte har någon ventilation.
Nu är min fråga. Kan jag såga ut ett hål bredvid porten rätt så lågt. Och i väggen på motsatt sida av garaget, högt upp, Och lösa problemet så här. Eller behövs någon mer åtgärd. ?
Tacksam för svar.
Var precis hos jem o fix och köpte 2 st ventilationer.
Jag renoverade mitt garage, (se min tråd).
Men nu har jag fått problem med mögel, då vi inte har någon ventilation.
Nu är min fråga. Kan jag såga ut ett hål bredvid porten rätt så lågt. Och i väggen på motsatt sida av garaget, högt upp, Och lösa problemet så här. Eller behövs någon mer åtgärd. ?
Tacksam för svar.
Var precis hos jem o fix och köpte 2 st ventilationer.
Frågan är ju om det funkar med att bara sätta 2 ventiler.
Jag har en fläkt som suger ut och sen justerade jag en av tätningslisterna på porten som får agera intag högst upp.
Ett annat alternativ är ju att sätta en luftavfuktare i garaget.
Jag har en fläkt som suger ut och sen justerade jag en av tätningslisterna på porten som får agera intag högst upp.
Ett annat alternativ är ju att sätta en luftavfuktare i garaget.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Jag har en fuktmätare. Och testade med att öppna porten lite. Och sidodörren. Och då sjönk fuktigheten från 97% till 79%.
Antar att 2 ventiler kanske inte hjälper så mycket. Men tänkte göra en nödåtgärd just nu
Antar att 2 ventiler kanske inte hjälper så mycket. Men tänkte göra en nödåtgärd just nu
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad har du gjort för att komma upp i så hög relativ luftfuktighet i ett garage? Det är alltid (nästan) bra med ventilation, men du måste gå på orsaken.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Stoppa in en avfuktare är också en lösning
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Vi har isolerat garaget och bytt panel. Och nu ligger tempen inne i garaget runt nollan.
Ibland plus 1-3 grader.
Angående avfuktare så har jag en som står på i ca 12 timmar om dagen. Men då det inte är så varmt i garaget så blir det bara ett isblock bak vid rören, Och det slutar droppa/samlas vatten.
Ibland plus 1-3 grader.
Angående avfuktare så har jag en som står på i ca 12 timmar om dagen. Men då det inte är så varmt i garaget så blir det bara ett isblock bak vid rören, Och det slutar droppa/samlas vatten.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Höj temperaturen så kommer den göra större nytta samt dessutom torka upp garaget mer, en billig luft/luft värmepump som höjer temperaturen och är billig i drift.
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Jag har ingen värme källa i garaget. Jo en byggfläkt köpt på Biltema som knappt värmer något alls.sir_daniel skrev:
Och sedan så har jag en fotogen värmare som värmer bra. Men vågar inte ha den på när jag inte är där, Då det visst ska vara förbjudet att ha en sådan i garaget utan att man är där,
En luft/luft värmepump skulle nog vara jättebra. Men då jag inte är så mycket i garaget så känns det lite onödigt dyrt.
Ställ värmefläkten så att den blåser på avfuktaren, så kanske det funkar, avfuktare brukar frysa på, om det kallare än 5 grader.
Ang luftvärmepump, onödigt dyrt? kanske, men det är inte billigt eller bra med mögelskador.
Ang luftvärmepump, onödigt dyrt? kanske, men det är inte billigt eller bra med mögelskador.
Fotogenvärmaren genererar en hel del fukt. Skippa den om ventilationen är undermålig.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Det var en bra idé, Då både värmer den lite grann, samt gör så avfuktaren fungerar.K Keld skrev:
Nej det är verkligen inte bra eller billigt med mögelskador. Men man ska ju försöka få allt att gå runt
Så fotogenvärmaren genererar fukt? Det visst jag faktiskt inte, Men som sagt, den är endast på när jag är där.. Förutom en gång när jag glömde den igång, och kom på det efter 6-7 timmar.
Oj vad varmt det var i garaget. +17 grader. ute var det -7.
Den där elradiatorn Tosse. Drar inte dom väldigt med ström?
Visst drar de ström, men är fotogen billigare?
Medlem
· Jönköping
· 120 inlägg
Nej det är ju sant., Men det blir snabbare varmt 
Nu vet jag ej hur stort och välisolerat / tätt ditt garage är .
Mitt eget nybyggda garage håller jag 15-16 gr varmt , med hjälp av en 3 fas byggfläkt.
Kör enbart på halv effekt , 2500 W + termostat .
Har provat med en kupevärmare på 800 W läget , blev för varmt , 18-19 gr
Mitt garage är på 35 kvm med nästan 4 m vid högsta punkten i taket .
Mitt eget nybyggda garage håller jag 15-16 gr varmt , med hjälp av en 3 fas byggfläkt.
Kör enbart på halv effekt , 2500 W + termostat .
Har provat med en kupevärmare på 800 W läget , blev för varmt , 18-19 gr
Mitt garage är på 35 kvm med nästan 4 m vid högsta punkten i taket .