Byggahus.se

Mössen flyttar in

1. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Det går säkert lika bra att släppa ut något 100- tal huggormar i trädgården på sommaren. Det passar ju även de, som har pälsdjursallergi.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nja, ormarna kommer nog att bli hungriga och ge sig på traktens småbarn och tamdjur också.
    Så stort veto!

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Nivå 8
    Idag lät det åter igen under diskbänken, tror jag förstår nu varför de ignorerar i maten i fällorna. De har nämligen lärt sig att lätta på locket till kompostlådan och frossar väl på det som vi slängt där. Hann precis trycka ned locket när musen var på väg ut så det blev en snabb avrättning. Kompostlådan fick respass till en avdankad kylväska där den får vara tills i maj.

Nu skall förhoppningsvis SuperCat visa vad de går för, fyllde på lite med varmrökt lax.

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Det är klart att har man kompost inomhus så får man nog skylla sig själv om det kommer skadedjur...

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Det är nog ganska vanligt att folk inte vill springa ut varenda gång det skulle behövas t.ex när de skalat 2 potatisar, ej ätit toppen på moroten och liknande. Då behövs en tillfällig förvaring inomhus och vanligen då under diskbänken.

6. ricebridge
    Husägare · Nivå 14
    Jo det är klart. Dum kommentar från 02:40 en lördagnatt. Jag tar tillbaka den, beklagar @fusion .

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Nivå 8
    Om det varit så enkelt, mössen kommer in oavsett eftersom de fryser utomhus.

(Är en sådan där komposthink som ingår i sopavgiften)

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Statusuppdatering för mitt fritidshus :
    Har 2 st " elektroniska musskrämmare" Pestbladt 2000. 1 på loftet och 1 mellan rum och uterum. Utanför stugan i " förråd" har jag 3 st fällor och 1 med giftigt bete.
    Hittat 1 död mus fritt på golvet i förrådet. 2 fällor hade inget bete och hade ej slagit. 3:e fällan hade slagit, men ingen mus och betet kvar. Inomhus hittar jag inga spår av möss !!!

• Laddar…
  9. F
    Medlem · Nivå 8
    Nu har det varit lugnt sedan jag dödade mus nummer 2. En Mjölner och en Super Cat betade med Snickers och Nutella , inget av mäskningen utanför fällorna har slickats upp av någon mus. Laxen tog jag bort, luktade.

10. S
    Medlem Nivå 2
    Dags att kicka liv i denna tråden och påminna alla musdrabbade att säsongen har startat och det är dags att fräscha upp försvaret? Känns som ett rekordår för mössen här i Skåne. Personligt rekord idag med sex möss i fällorna och såg väldigt många rovfåglar som jagade när jag var ute idag. Jag har lyckats täta huset så har inte haft någon inomhus på ett år och så har jag ett femtontal Biltema giljotinfällor i trälådor runt huset agnade med halva hasselnötter, så jag plockar dom så fort de funderar på att nosa runt husgrunden. Har tagit i snitt fyra möss om dagen i nästan två veckor nu. Slänger ut liken på samma ställe på ängen så kan jag ligga i sängen och njuta av hur gladorna störtdyker efter mat i gryningen varje dag. Döda möss, mätta glador, glad jag.

11. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Satt i garaget en stund när jag var klar, ser att nått rör sig i periferin men såg inte vad det var. Så öppnade porten med fjärren och stampade på klippdäcket, tog 2sekunder så sprang en råtta ut genom porten :O (~10cm+svans)

Jag hade ju bara haft korsdrag en stund 30minuter tidigare medans radion spelade och jag donade. (finns inget ätbart i garaget)