Byggahus.se

Mössen flyttar in

1. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Jag har en kallvind där dom är och springer, tips på bete där? känns som om allt fryser på några timmar och frysen choklad lockar väl ingen?

2. S
    Medlem Nivå 2
    Det är på kallvind jag kör dumlekola. Och i ouppvärmt garage. Tror inte möss är så kinkiga. Tycker de inte om frusen mat så får de ju svälta rätt länge.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Jordnötssmör eller nötcreme tycks vara oemotståndligt även utomhus.

4. Ö
    Medlem Nivå 8
    russin funkar bra här....

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Choklad och kola i form av Japp brukar fungera bra.

6. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jaha, nu var det höst igen, har redan fått en massa näbbmöss i fällorna så det är väl dags att ni ser över era fällor med nytt bete.

Protte

7. M
    Medlem · Nivå 12
    Ja katterna här har haft väldigt bra utdelning, speciellt den unga, han tar nog minst en om dagen. Många är faktiskt just näbbmöss här med.

8. H
    Husägare Nivå 4
    Två möss fångade i garaget, bägge fastnade i de fällor jag fick av skadedjursteknikern från Anticimex.

Två Anticimex fällor, 10 Mjölner, två Biltema giljotin burar. Samtliga fällor betade med nutella.

9. Y
    Medlem · Nivå 19
    började prassla på vinden ikväll.. så blev att sätta nougat på mussfällorna och aktivera den elektroniska pipgrejen

10. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Jaha..... Ska du fånga dom eller skrämma iväg dom?

Protte

• Laddar…
  11. H
    Husägare Nivå 4
    Hittade Anticimex modell av fälla på nätet, beställde 5st vi får se om de klarar av att prestera lika bra som de två som jag redan har.
    Utvärdering kommer så snart jag kan placera ut dem i garaget och mössen kan börja "rösta".

Sök på Google: 8642 nelson garden

Höstens topplista:
    4 möss. Kness Snap-E mouse(2 fällor)
    1 mus. Mjölner(10 fällor)
    1 mus. Stor råttfälla (2 fällor)
    0 mus. Biltema giljotin-bur (2 fällor)

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tips: Sätt fast fällorna med en snörstump fäst i något fast.
    Lätta musfällor av plast kan musen lätt dra iväg med om det blir en "snäll" träff.

Jag hade två plastfällor i vedboden förra året, för jag upptäckte att någon hade börjat mumsa på lite vinteräpplen i en papplåda.

Nåväl, gillrade två fällor, och hade redan dagen därefter fått två möss.
    Så gillrade jag fällorna igen, och nästa dag var de borta.
    Förmodligen har de stackars skadade djuren hasat in med fällorna och lagt sig att dö bakom en vedtrave.

Håller dörr och fönster bättre stängda nu, och de fastbundna fällorna har inte slagit igen.

13. H
    Husägare Nivå 4
  14. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Hej på er, då var det höstdagjämning och här i Umeå börjar det bli lite kyligare.
    Mössen är ju inte dummare än att de ser sig om efter lite varmare ställen att bo på än i skogen.
    Redan har jag tagit 5 möss på förra säsongens bete men nu är alla fällor diskade och betade med nytt för året, Kolasås.
    Hade en tub som passerat bäst före men det vet ju inte mössen och de hinner ju inte bli sjuka av såsen heller.

Protte

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Mössen är smartare i det avseendet, de märker om nåt är dåligt. Utgången kolasås kan möjligen ha kristalliserat sig. Dålig blir den inte.

• Laddar…