307 124 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Men det råder ingen tvekan om att det är en näbbmus.L Lilla Yk skrev:
Har nog inte heller fått någon i fälla, men sett dem döda eller levande i naturen otaliga gånger.
Nu hittade jag en till som självdött i trädgården. Samtidigt har jag en annan fundering - är ju mycket problem med mördarsniglar även på mina breddgrader. Sett att de ibland lockats till mina musfällor (men de slår tyvärr inte igen på mördarsniglar) och ätit upp betet. Finns det någon metod som både håller gnagare och mördarsniglar borta från trädgården?K Kardan79 skrev:
Inte katt då?L Lilla Yk skrev:Nu hittade jag en till som självdött i trädgården. Samtidigt har jag en annan fundering - är ju mycket problem med mördarsniglar även på mina breddgrader. Sett att de ibland lockats till mina musfällor (men de slår tyvärr inte igen på mördarsniglar) och ätit upp betet. Finns det någon metod som både håller gnagare och mördarsniglar borta från trädgården?
Som ni säkert läst har det varit enorma regnoväder på grund av ostadigt väder uppe i Västernorrland. Kan man tänka sig att det drunknat en del möss av detta? Jag har faktiskt inte vittjat mina fällor än eftersom det även varit rätt varmt. Hur tänker ni andra?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Värme + ovitjade fällor kan betyda fluglarver i kadavret...
Inte helt kul.
Men Lilla Yk, vi får hoppas det är lite lugnare efter översvämningen.
Protte
Inte helt kul.
Men Lilla Yk, vi får hoppas det är lite lugnare efter översvämningen.
Protte
Jag har inte möss på vinden förrän det blir kallt ute, så jag vittjar inte "minkfällan" då. Å andra sidan vittjar jag den inte på vintern heller. På vårkanten brukar det ligga några skelett i den. Den är oagnad...
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Vi har haft besök senaste veckan i en verkstad bredvid hönshuset. Fångade fem möss i råttfällorna som användes för att utrota den enorma råttpopulation som huserade där under vår och sommar (tillsammans med bla CO2-gasning av råttgångar under byggnaden, se separat rått-tråd).
Vi ser detta som en bekräftelse på att råttorna verkligen är borta ur bilden i alla fall för denna säsong, möss får man räkna med i ekonomibyggnader på landet. Relativt lättlurade med div mus/råttfällor, SuperCat är dock favoriten för vår del för möss - superenkel att hantera, mycket effektiv.
Vi ser detta som en bekräftelse på att råttorna verkligen är borta ur bilden i alla fall för denna säsong, möss får man räkna med i ekonomibyggnader på landet. Relativt lättlurade med div mus/råttfällor, SuperCat är dock favoriten för vår del för möss - superenkel att hantera, mycket effektiv.
Har haft full rulle i en vecka. I huset och i garaget. I garaget har jag tagit ett dussin i samma fälla. Tre på en dag i samma fälla. Men nu har jag nog tagit hela den flocken. Inget på några dagar nu.