461 läst · 2 svar
461 läst
2 svar
Möss som gnagt kring ventilationens avluft, ftx, hur påverkar det?
Hej, vi måste fått med en mus upp på vinden i samband med flytt. Har fångat den rackaren men han verkar ha gnagt bort skumgummi kring röranslutningen. Det är det nedre röret på bilden. Jag har upplevt att det låtit högre om ventilationen senaste dagarna men eftersom vi är nyinflyttade är jag osäker på om det alltid varit där eller inte. Dämpas ljudet på något sätt av den här delen? Är något slags hårt skumgummi som suttit limmat runt. Har satt nytt skumgummi runt men märker ingen skillnad kring ljud.
Vad är syftet med isoleringen som sitter där? Kan den påverka ljudnivån?
Bästa svaret
Den har ingen funktion för ljuddämpningen. Sitter troligen där av kondensisoleringskäl, enklare att ansluta kanalens kondensisolering mot denna skumgummi än mot aggregatsidan.Bagi skrev:
Hej, vi måste fått med en mus upp på vinden i samband med flytt. Har fångat den rackaren men han verkar ha gnagt bort skumgummi kring röranslutningen. Det är det nedre röret på bilden. Jag har upplevt att det låtit högre om ventilationen senaste dagarna men eftersom vi är nyinflyttade är jag osäker på om det alltid varit där eller inte. Dämpas ljudet på något sätt av den här delen? Är något slags hårt skumgummi som suttit limmat runt. Har satt nytt skumgummi runt men märker ingen skillnad kring ljud.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fråga kring anslutning av expansionskärl till äldre kombipanna
Värme allmänt -
Tankar kring virke till fönsterbågar
Möbelsnickeri -
Skydda isolering kring vattenrör mot möss m. markrör
Vatten & Avlopp -
Möss gnagt på kabelisoleringen i bilen. Laga med tejp eller krympslang ?
El -
Se upp: Skogsmöss slår ut din försäkring.
Juridik