Byggahus.se

Möss i luftvärmepumpen, hjälp!

1. J
    Medlem Nivå 1
    Har nyligen gjort den obehagliga upptäckten att det tycks finnas möss som vistas inuti, samt tar sig in i huset via luftvärmepumpens innedel. De har ätit ett hål genom filtret på ovansidan och kommer upp genom gallret - jag har tagit tre stycken i fälla ståendes ovanpå pumpen de senaste dagarna. :( Detta gillar jag inte!

Kan det vara såhär, någon som har erfarenhet? Har det skett något fel/slarv vid installationen med tanke på att mössen uppenbarligen tar sig in i pumpen, troligtvis från inuti väggen, utan problem? Vad göra, törs man över huvud taget ha pumpen påslagen nu (livrädd för vad möss + elektronik kan ställa till :eek::(). Just nu är den avslagen och jag funderar på om man borde slå av huvudströmbrytaren till den också...?

Ska man kontakta installatören och vad kan de i så fall göra? Jag bodde inte här när pumpen installerades för ca 2 år sen. Förra vintern var det inga problem alls, inga spår av möss i eller runt pumpen.

Tips, tankar, erfarenheter emottages tacksamt!

2. A
    Medlem Nivå 7
    Kolla om Anticimex (eller motsvarande bolag)-utryckningar ingår i din hem/villa-försäkring (det är vanligt att skadedjursförsäkring ingår). I värsta fall drar din värmepumpreklamation ut på tiden och mössen vill du bli av med så fort som möjligt.

Det kan även vara lättare att göra en fullständig reklamation om en skadedjursfirma tittat på hur mössen tagit sig, vilken skada de gjort etc. Reklamera skall du dock göra så fort som möjligt, så kör reklamation och musvräkning parallellt, vänta inte med något av det.

Om värmepumpfirman gjort en felaktig installation så kan Konsumenttjänstlagen vara till hjälp, 10 års reklamationsrätt vid arbete på mark, byggnader etc. Kika på Konsumentverkets hemsida:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580

/ama

3. Göran.W
    Medlem Nivå 11
    Troligen tar mössen sig in där rören utifrån kommer in.
    Täta hålet med svinto det går dom normalt inte på.