Byggahus.se

Mörkt tak i sovrummet?

1. FemTummar
    Medlem · 600 inlägg
    Vi leker med tanken på att måla sovrumstaket mörkblått alternativt mörkgrått. Är det nån annan som har gjort nåt liknande och vad tycker ni i så fall om resultatet, så här efteråt?

2. L
    Medlem · Blekinge · 4 inlägg

Lara-M

Medlem
    Före vårt hus hade vi en lägenhet som vi renorverade upp. När vi flyttade in hade sovrummets tak en mellanblå färg, ganska mörk. Väggarna var ljusblåa. Taket kändes Mycket Långt Ner trots en normal takhöjd.. Renorveringen av sovrummet var högprioriterat och trots att vi sänkte taket ca 60 mm så lyfte det betydligt med en vit färg..

3. A
    Medlem · 819 inlägg

Anna_Robban

Medlem
    Prova spänn upp ett stort underlakan. Inte samma sak, jag vet men det kanske ger en känsla?

4. sssss
    Medlem · Malmöhus · 50 inlägg

sssss

Medlem
    Har sett det i en lägenhet (mörkblått tak med ännu mörkare väggar). Trångt, mörkt och klaustrofobiskt var det, trots 2,60 i takhöjd. Men med ljusa väggar kanske det blir annorlunda. Tror ändå att takhöjden upplevs lägre än med en ljusare färg.

Trots det en intressant idé, även om jag personligen har svårt för att se det estetiska i det.

5. FemTummar
    Medlem · 600 inlägg
    Låter som att den allmänna meningen är att avstå... Ska testa det där med att spänna upp ett mörkblått lakan, låter som en bra idé.
    Helst hade min bättre hälft sett att vi kunde 'perforera' taket med lysdioder för att skapa en stjärnhimmel. Hon har sett en sån installation på damtoan(!) på den lokala bion och gillade den skarpt.

6. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Vi har funderat lite på en sån lösning också, men med solnedgångsfärger på taket och lysdioder som stjärnor. Ett ljust tak blir ju mörkare när det är mörkt :)

7. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    kanske en av mina gamla lägenheter, man talar här ovan om, haha, Jag valde mörkblått och rosa väggar, mest för att vara lite annorlunda. detta var början av 70-talet, så lite flower power hängde nog med. nu var där 2.8m till tak, men jag kan inte påminna mig att det blev iögonfallande med mörkt tak. Med dagens ljusarangemang, kan det nog bli häftigt.

8. S
    Medlem · Blekinge · 5 inlägg

stinaskyckling

Medlem
    Hej,
    Jag hade samma "dröm/tanke" som du och för ca 6 år sedan gjorde vi slag i saken och målade om vårt sovrum... Vi har nu tre laserade blå väggar och en mörkröd. Taket är målat i en blå ton som är ljusare än väggarna. Jag trivs bra och tycker om mitt mörka tak. Tycker faktiskt inte att det känns litet eller krympt. Utan det känns mysigt...

Men nu när vi köpt hus och ska påbörja renoveringen där frågade jag min sambo om vi skulle ha blått tak... han svarade.. hmm nej...

Vi får väl se ;)

9. J
    Medlem · Stockholm · 23 inlägg

Johan F

Medlem
    En bra belysning kan vara ett enkelt sätt att lösa problemet med att rummet krymper! Förövrigt kan ett målat tak vara en riktigt bra "stämingshöjare". Skulle personligen se till att måla väggarna med en ljus spärrlinje närmast taket dock.

10. W
    Medlem · 17 inlägg

warg

Medlem

Rött rött rött

Hej
    En kompis har alla väggar och tak i sovrummet målat i en mörk men klar röd färg. Underbart vackert. Men de har ca 3 meter i tak förstås. Och sovrummet är ganska stort. Känns inte klaustrofobiskt. Mer som ett mysigt vinterbo man har lust att gå i ide i.

Själv har jag 4,5 meter i tak i sovrummet och väggar målade i ljust gråsrosa. Fint det med, men en väldigt annan känsla. Ett vår och sommarsovrum.

11. T
    Medlem · 14 inlägg

tsuki

Medlem
    Men vill ni ha en stjärnhimmel så duger väl självlysande stjärnor, det är ju bara att släcka lampan så blir taket mörkt. Jag sov en gång under en sån himmel utan att veta om det. När jag slog upp ögonen i mörkret en stund efter att jag släckt fick jag en chock!! Överraska henne, måla dit prickar med fosforfärg utan att hon vet om det.

12. F
    Medlem · 391 inlägg
    Låter som om 90-talet är påväg tillbaka hi, hi med mörka starka färger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.