Små fönster blir stora, slutna rum blir öppna. Jakten på en egen tomt att bygga på eller ett renoveringsobjekt i Malmös Limhamn landade i en instängd och mörk villa med helt rätt tomt. Jakobsson Pusterla Arkitekter har i Villa E vänt planlösningen åt rätt hål och öppnat för ljus och utblickar.

Du kan läsa artikeln här: Mörkt sextiotalshus förvandlat till modern nutid

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Otroligt fint!

• Gilla
Marco Pusterla och 3 till
  • Laddar…
Finns det en tråkigare färg inomhus än vitt?
Fint hus i övrigt

• Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Väldigt fint och imponerande insats!

• Gilla
s07 och 1 till
  • Laddar…
Excel
Lite för ljust min smak, lite mer modernare färgval hade suttit fint. Det hade varit trevligt att se före- och efterbilder inomhus också.

• Gilla
s07
  • Laddar…
Hemmakatten
Fantastiskt vackert hus både ut- och insida!

• Gilla
Marco Pusterla och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Fint hus i övrigt
Vitt är inte en färg:rofl:

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Otroligt fin renovering, gillar att skisserna visas upp. Hade varit superkul att se gammal planlösning också.

Har gjort ngt snarlikt med vår 60talsvilla i eftersläpande 50talsstil-men vi gillar det röda teglet utvändigt och det är enbart vissa fönster och dörrar som skvallrar om en stor renovering!

• Renoverat modernt trapphus med svarta steg och porträtt på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt renoverat badrum med beige kakel, badkar, gröna växter och röd badrumsmatta.
    Skapa konto
  • Renoverat modernt kök med köksö, inredningsdetaljer och tavlor längs väggen, synligt genom stort fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
J.Hoffa och 10 till
  • Laddar…
Tycket också det är riktigt bra gjort, jag skulle vilja veta vad det gick på i kronor för det kan inte varit billigt.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fulkemisten
20 000 kr per kvadratmeter boarea stod det tror jag. Någonstans mellan tre och fyra miljoner pistoler då? Eller är 60-talare större än 200 kvm?
Vet inte vad kåkarna kostar i Limhamn men som alltid är det väl läget, läget och läget. Det här är ett ypperligt exempel på att just läget är det enda man inte kan göra något åt. Smart och snyggt jobbat säger jag. Fast dyrt. Eller?

Redigerat:
  • Gilla
s07
  • Laddar…
Själva energin, engagemanget o s v hos inblandade är imponerande.
Men... Dessa öppna planlösningar med vita färger saknar själ.
Moderniserat, men dött.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Själva energin, engagemanget o s v hos inblandade är imponerande.
Men... Dessa öppna planlösningar med vita färger saknar själ.
Moderniserat, men dött.
Utgångsobjektet hade ju själ som en trött gammal döende hund. Det nya tycker jag väcker en lust att gå runt och inspektera hela huset. Det har dessutom tillkommit nya vinklar och att man öppnade upp vardagsrummet ger en trevlig rymd till skillnad från originalrummet som hade rätt lågt till tak. Men det är klart att det kan vara känsligt att byta stil på ett hus. Den här typen av hus tycker jag det fungerar utmärkt att helrenovera till modern arkitektur.

• Gilla
nochl och 7 till
  • Laddar…
Ja smaken är olika.
Kan hålla med om att det fungerar bättre att göra om ett 60-talshus på det här sättet, än om det hade varit från sekelskiftet.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mycket vitt, men det är ju inte svårt att tillföra fondväggar och färg i möbler och textilier om man tröttnar på det. Härligt hus!

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Fint hus i övrigt
Vår bostad påminde om ett amerikanskt hotell och hade genomgående mellanbruna kaffelattefärger, tråkigt och fult. Tycker att vitt är väldigt fint, speciellt på det här huset.

• Gilla
s07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.