Byggahus.se

Mörkt furugolv?

1. L
    Medlem · 11 inlägg

lenaisak

Medlem
    Jag håller på att renovera ett 100 år gammalt hus och långt under mattorna ligger ett furugolv. Jag tänker slipa upp golvet, men undrar om någon vet hur man får en något mörkare nyans på golvet. Jag vill inte att det ska se nytt och nyslipat ut. mem jag vill inte betsa det. Jag skulle vilja samma färg på golvet som en eka i trä kan ha. Kan man olja det med något? /Lena

2. L
    Medlem · 11 inlägg

lenaisak

Medlem

Re: Mörkt furugolv?

Kanske en dum fråga? Ska man lacka golvet efter att man oljat det?

3. N
    Medlem · 1 472 inlägg

Niq

Medlem

Det kanske finns någon av osmos trävaxkulörer som skulle passa ?

4. L
    Medlem · 11 inlägg

lenaisak

Medlem

Var kan jag hitta mer info om kulört trävax?

5. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem

Varför slipa? Om golvet är 100 år gammalt så är det kanske ett äkta skurgolv. Varför inte bara såpa det på nytt o ha det som det är?

om du slipar det ruggar/luddar du öpp det och får aldrig en lika bra hård yta.

Se deverse snack om detta under byggnadsvård.
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=16974

6. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Jag rekommenderar bets + golvlack. Då får du ett mörkt golv där träets ådring syns, som dessutom är underhållsfritt (förutom städning alltså :) ).

7. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Lacka ett 100 år gammalt trägolv?? :surprised: Inte för att jag är någon byggnadsvårdsfascist men det hoppas jag verkligen inte att "lenaisak" gör. Ett såpat golv eller skurgolv är ofta mer underhållsfritt än ett lackgolv som blir fult så fort lacken repas och smutsen tränger ner i den.

För hundra år sedan var det ganska vanligt med golv som fernissades med kokt linolja. Ofta pigmenterades linoljan med något för att ge golvet en mörkare ton. Vi hade ett gammalt fernissat trägolv på gården där jag växte upp och det var otroligt vackert. Kanske värt att prova istället för modern klarlack.

(Golvfernissa har fått lite oförtjänt dåligt rykte att vara ett h-vete att slipa bort den dan man nu vill det. Jag tror det gäller senare tiders fernissa med hartsinblandning som "äter" slipppapper. Linolja borde inte vara något problem att slipa bort.)

8. L
    Medlem · 11 inlägg

lenaisak

Medlem

Vad menar ni med "skurgolv"? Som ni märker är jag novis på detta område..../Lena

9. N
    Medlem · 7 inlägg

nesting

Medlem

Är också en novis på det här...
    Hade tänkt betsa (eller lasera?) vårt i och för sig inte så märkvärdiga, 60-åriga, helt obehandlade furugolv lite mörkare, men det här låter bättre. Hur gör man? Pigmentera med vad?

10. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Jag har själv aldrig fernissat något golv, vi har såpgolv. Luta och såpa golv kan man också göra med pigment. Vanligast är väl naturlig golvsåpa eller vitpigmenterad (zink/titanoxid tror jag) men det finns också golvsåpa med mörk pigment. Är ditt golv ett gammalt skurgolv ska du inte slipa och luta det. Ett skurgolv är helt enkelt ett rejält obehandlat trägolv som fått en grov, vacker, silvergrå yta av tidens tand och många såpskurningar.

Byggfabriken.com säljer linoljefernissa. Kolla med dom om lämpligt pigment och hur man bör göra (återkom gärna här om du kollar upp). Byggnadsvårdsbutiken (www.bvn.nu) har också fernissa, liksom Färg från förr (www.fargfranforr.nu).

Något man ska tänka på om man oljar/fernissar med linolja är att linoljan utvecklar värme när den härdar (linolja blir hårt när det torkar/oxiderar, därav fernissan). Linoljan får inte sugas upp av mer porösa material, exempelvis sågspånsisolering i blindbotten - det kan till och med ta fyr av värmen som bildas. Men som sagt, kolla med byggvårdsbutikerna om tillvägagångsättet.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.