Byggahus.se

Mörkbrunt golv

1. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem
    Jag skall välja färg på golvet till mitt kök. Köket har vitt tak, vita luckor och stommar, vita väggar. Jag vill ha ett golv som är mörkbrunt till färgen, angränsande till svart.
    Skulle det gå att lägga in Ekgolv och sedan olja detta med färgad olja så det blir riktigt mörkt? Vad använder man i så fall?

2. V
    Medlem · 47 inlägg

vicke

Medlem

Re: Mörkbrunt golv

Jag har valnötsparkett i mitt kök. Oljad sådan.
    Den är väldigt känslig och inte det bäst lämpade valet för ett kök.
    Nu kommer jag ha det genomgående i hela lägenheten, utan trösklar och lister.

Skall du lägga parkett finns det ju färdiga mörka träslag. Merbau är väldigt snyggt, och mörkt, och väldigt hårt.
    Valnöten är mjukare än merbau, mycket mjukare. Men de ser ungefär likadana ut, men valnöten är billigare.

Jag går enligt normen att det hellre ska vara snyggt, än praktiskt och jag är ju ett singelhushåll. Hade jag haft familj och barn hade jag troligtvis lagt klinkers vid köket och merbau/valnöt därefter.

3. Kave
    Medlem · Elfsborg · 524 inlägg

Kave

Medlem

Tack för ditt svar. Ekparketten jag funderat mycket på, och som dessutom verkar vara i riktigt god kvalitet, kostar 239;-/m2. Jag antar att ditt golv är rejält mycket dyrare?
    En kamrat har lagt sådant Ekgolv och det tycks hålla riktigt bra.

4. V
    Medlem · 47 inlägg

vicke

Medlem

mitt golv, valnötsparketten kostar inte mkt mer. Jag minns inte på rak arm vad det kostade eftersom jag köpte det 1½månad innan jag la det. Men runt 250kr/kvm. Inte mer iaf.
    Men som sagt, det är väldigt mjukt. Jag skulle inte rekommendera att du betsar eller färgar ek, till valnöt. Satsa isf lite mer pengar på merbau som börjar på ca 6-700kr kvm(om du har råd)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.