Byggahus.se

Mörka skarvar parkettgolv (oisol platta på mark)

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, long time reader first time poster.
    Har nyligen flyttat till hus, efter många års längtan!
    Min fundering:
    Huset byggt 74-75 misstänker att plattan är oisolerad, parkettgolvet på bottenvåningen är mörkt i skarvarna mellan ekplankorna. (skall försöka bifoga bild)
    Konstruktionen är passivt ventilerad (ventilerade golvlister) syllpapp-reglar-träfiberskiva och övergolv (klinker eller parkett) tvivlar på att det ligger något diffusionsskydd.
    Jag har lyft en klinkerplatta som ligger i anslutning till parketten (skall försöka få med detta på bilden) stack jag ner näsan där kände både jag och sambon en svag mögeldoft.
    Badrum, brunnar och kök på bottenvåning skall renoveras när pengar och tid finns, mao på ett par års sikt.
    Till frågan:
    Jag misstänker att de mörka skarvarna beror på att en viss fukt kommer underifrån. Ett annat alternativ är att detta är på grund av något föredetta ägaren gjort i samband med rengöring eller dylikt.
    Är detta någon med likartade förutsättningar känner igen?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1422783579010-261416189.jpg

Mvh Jens

2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vi har lite mörka skarvar i hallen och framför diskhon. Våra kommer med största säkerhet från vattenspill.

Om det luktar kan en idé kanske vara att ta upp ett par borrhål och ringa en besiktningsman som är duktig på fukt?

3. J
    Medlem Nivå 1
    Hej Nyfniken, det låter som vattenspill! Mitt är över hela golvet vilket får mig att misstänka ovanstående, men det kan ju även vara t.ex rengöring som åstadkommit det!?

Lukten är väldigt svag och endast när man trycker ner näsan mot golvskivan, vi hade besiktningsman som var här och bland annat luktade inunder innan vi skrev papper. detta var dock under sommartid.
    Det skall ju som sagt i vilket fall som helst åtgärdas och det är inget som känns i rummet, luftväxlingen i denna typ av golv är ju som bekant mycket begränsad.

Jag har inte tidigare sett golv som ser ut som detta varför jag gärna hade hört erfarenheter från någon annan med samma missfärgning.

Mvh Jens

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    För att passiv ventilation med ventilerade golvlister ska fungera måste det ju finnas luft under golvet, normalt sett då en Platon matta på plattan. Är det uppreglat golv och från 74-75 är det troligen isolering direkt mot plattan.
    Som Nufniken säger, såga upp ett par hål som ni kan täcka över med möbler eller en blomkruka. Ta ordentliga hål, typ 100 mm i diameter så ni kan gräva ur ev. isolering och se hur reglar ser ut och ev. mäta fukt i reglarna.

Ta bitarna ni får upp, inkl. papper och lite isolering (om det finns) och lägg i en plastpåse och knyt igen den ordentligt. Ta sedan plastpåsen med er ut i bilen eller nåt och andas lugnt och fint i minst 10 minuter innan ni öppnar påsen och luktar på innehållet.
    Näsan vänjer sig vi lukten inomhus på några sekunder så därför är det viktigt att "lukttesta" utomhus...

Mörka skarvar har förmodligen med vatten ovanifrån att göra, för blöt svabb eller någon blomkruka som övervattnats eller så...

5. L
    Medlem Nivå 5
    Hej
    mina föräldrar hade detta problemet med det luktade knappt något i källaren när vi borrade upp i hörnet med hålsåg stod det 5 cm vatten under golvet.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Hej Anders och Lazze,

jag kanske skall göra så iaf, tror dock jag plockar bort ett par klinkerplattor och tar ett hål direkt under det så kan man iaf försöka att dölja det!
    Plastpåsetricket får jag väl testa det med då :)

Lazze, 5 cm vatten låter ju inte direkt trevligt, nu har jag lyckligtvis ingen källare så såpass mycket vatten bör det ju inte vara iaf ;)

7. I
    Medlem · Nivå 9
    Ser ut som någon svabbat golvet med för mycket vatten, har sett rätt många sådana idiotstädningar tyvärr. De häller ut en spann vatten och fördelar det jämnt över golvet....suck Ändträet i stavarna är det första som suger upp det...Det går tyvärr inte att slipa bort.

Men har du något ställe golvet är värre kan du se på golvet från vilket håll fukten kommer ifrån. Är en stav konkav (kanterna högre på sidorna än i mitten) kommer fukten ovanifrån, är den konvex (kanterna lägre, mitten högre) kommer fukten underifrån.

Redigerat 1 feb 2015 12:12
  8. J
    Medlem Nivå 1
    Martenw, väldigt jämnt fördelat. dvs inte värre någonstans. och vansinningt jämnt trots allt, skulle säga att om det kommer någonstans ifrån så är det nog uppifrån!