Byggahus.se

Mörk (antricit) fog till denna platta?

1. L
    Medlem · 10 inlägg

Loni

Medlem
    Hej,
    Vi kommer använda denna klinker i både vår hall, tvättstuga och kök - format 30 x 60 och plattorna läggs i halvförband.... Nu kan vi inte bestämma oss vilken fog vi ska använda... Säljaren i kakelaffären föreslog "mellangrå" medan plattsättaren spontant utbrast: -Ska ni inte köra antricit (som alltså är mörk grå)? Själva så vet vi inte hur vi ska göra....

Här är plattan (den är något ljusare i verkligheten än på bilden):
    http://impital.dsmlab.it/prodotti.p...io&flag_decori=1&flag_pezzispeciali=1

Finns även som miljöbild på sida 14-15 här:
    http://www.impronta.it/images/138/catalogo/Indian Slate.pdf

Tacksam för synpunkter!!! Eftersom det handlar om flera rum vill vi gärna göra rätt här.....

2. D
    Medlem · 137 inlägg

Doctool

Medlem

Re: Mörk (antricit) fog till denna platta?

Min röst faller helt klart på mörk fog (antricit) då jag tycker att plattorna kommer bättre till sin rätt. Om man väljer en ljusare fog blir det lätt att det första man ser är ett "rutmönster". Alltså: mörk fog och minimal fogbredd blir mitt förslag.

3. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Jag håller med föregående talare. Har lagt i princip likadana plattor på samma sätt med mörk fog, och jag tyckte det blev toppenbra. (Snyggt plattval, förresten!)

/Elin

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Mörk fog.
    Det är lustigt, men många vill ha ljus fog till sina mörka plattor. Det är helt trendriktigt. Jag tror dock att man blir fasligt trött på den ljusa fogen efter ett par år (när trenden har lagt sig).

5. G
    Medlem · 306 inlägg

Great

Medlem

Nackdelen med ljus fog är att det lätt blir "gångar" i den ser ju inte alltför kul ut efter ett tag

6. L
    Medlem · 10 inlägg

Loni

Medlem

Okej, tack för råden. Då får det bli en mörk fog!

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.