Alltså det börjar kännas tröstlöst..

I vårt lantliga grannskap så är det inga andra människor som bekämpar mördarsniglarna, de väller fram men när man snackar med folk så säger de nä vad vi har väl inte så många jag har inte sett några.
Det kan tilläggas att nästan inga andra odlar så aktivt som vi gör så de har ju inget att förlora mer än att halka och slå sig möjligen vad vet jag?

En jäkla massa hundägare finns det som ständigt är ute och rastar men de hoppar heller över en snigel än trampar ihjäl den.

Jag har importerat järnpiller från Tyskland genom åren för en förmögenhet men nu börjar det känna surt, särskilt efter alla galna prishöjningar, vi lägger ner både tid och pengar på detta som andra indirekt rider gratis på.

Är vi ensamma om denna situation, hur har ni det som bor lantligt med stora ytor?
Och när kommer det ett medel som en gång för alla utplånar detta förbannade otyg, vart står forskningen idag?

Nissens
TorpAnders TorpAnders skrev:
Alltså det börjar kännas tröstlöst..

I vårt lantliga grannskap så är det inga andra människor som bekämpar mördarsniglarna, de väller fram men när man snackar med folk så säger de nä vad vi har väl inte så många jag har inte sett några.
Det kan tilläggas att nästan inga andra odlar så aktivt som vi gör så de har ju inget att förlora mer än att halka och slå sig möjligen vad vet jag?

En jäkla massa hundägare finns det som ständigt är ute och rastar men de hoppar heller över en snigel än trampar ihjäl den.

Jag har importerat järnpiller från Tyskland genom åren för en förmögenhet men nu börjar det känna surt, särskilt efter alla galna prishöjningar, vi lägger ner både tid och pengar på detta som andra indirekt rider gratis på.

Är vi ensamma om denna situation, hur har ni det som bor lantligt med stora ytor?
Och när kommer det ett medel som en gång för alla utplånar detta förbannade otyg, vart står forskningen idag?
På vilket sätt rider andra gratis?

Om andra inte odlar så har de kanske inga större problem med sniglarna.

Jag odlade lite sallad tidigare men den gick åt av sniglarna så jag slutade med det.

Du kanske skulle sluta odla eller skydda odlingarna på annat sätt? El skall fungera har jag hört, men inte testat.

• Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
Hej

Det låter som att du behöver vad som motsvarar glyfosat fast som enbart dödar spanska skogssiglar.

I väntan på den kemikalien så är nog ett elstaket en av de bästa möjligheter du har för att slippa få in fler. Då kan du sakta med säkert ta död på alla innanför elstängslet.

Då får bygga en ram runt hela odlingen och fästa 2 trådar på utsidan som kopplas till en lämplig spänningskälla.

https://www.byggahus.se/lstangsel-haller-mordarsniglar-borta-fran-anders-odlingar-sa-byggde-han-det

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
B
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Från att ha kämpat med mördarsniglar i min förra trädgård är den nya trädgården planerad med tanke på dessa otyg. Jag har inga rabatter eller odlingar utan endast häckar, träd och buskar. Dock är jag stort fan av dahlior (sniglarnas favoritkost). Dessa står i stora, svarta plastbyttor som är gömda av buxbomshäckar.

TS kan tyvärr inte begära att grannarna går på mördarjakt utan får följa rådet ovan med att komprimera och inhägna sin odling med el.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Ölfällor är väldigt effektiva men det tar inte bort grundproblemet.
Har du funderat på att skaffa höns så kan du fundera ett steg längre och istället skaffa myskankor, de äter iallafall mindre sniglar. Men de provsmakar gärna dina växter med😅

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi testade havrekli, funkade väldigt bra. Snigeln äter, sväller och spricker inombords. Låg mängder av sniglar varje morgon men efter ett tag kom fåglarna på att även de gillar havrekli, så ska börja lägga det i en liten låda där bara sniglarna kommer in.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Så du menar på allvar att grannarna ska gå runt och bekämpa sniglar för att din hobby ska bli lättare?

Att trampa sniglar på en stig/väg tar väl dessutom max någon promille av beståndet? :)

Skydda du dina odlingar istället och lär dig leva med otyget. Jag tar en patrullvända runt odlingarna varje kväll, har träflis i gångarna så dom syns bra och har brädor liggande där sniglarna kan glömma sig på dagen så man lätt hittar dom. Det mesta vi odlat klarar sig även om morötter och någon ärta stryker med om man är slarvig..

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Prova att ge magnesiumkapslar till grannarna istället, det sägs vara bra mot trötthet.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Droppbevattningen i trädgårdslandet gjorde en hel del också inbillar jag mig. Ytan är torrare och verkar inte dra så mycket sniglar. Så länge det inte regnar.. :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nu är ni väl lite väl hårda. Jag har ännu inga odlingar men alldeles oavsett om och när jag skaffar det så är jag förbluffad över hur snabbt de kan ta över.

Tillträdde sommarhuset i Norrtäljetrakten 2022. Inte en enda mördarsnigel det året. 2023, kanske såg en. 2024, ett gäng. I år är det hur mycket som helst.

Det är en invasiv art (antar jag?) som vi bör hitta sätt att motverka på ett bra sätt.

Finns det någon som dokumenterat vad som funkar, och då menar jag på populationsnivå? Hur många måste dödas för att populationen ska hållas stabil eller minska?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Invasiv är inget den spanska skogssiglen är klassad som. Så det bästa sättet är att döda sniglarna innan de blir könsmogna och kan lägga ägg. Som kan vara upp till 400 för en individ.

Det finns säkert någon som kan räkna ut hur många vuxna individer som måste dödas för att hålla populationen på en jämn nivå. Men för varje du dödar innan de lägger ägg slipper du upp mot 400 nya åtminstone.

https://www.naturvardsverket.se/amn...arter-som-ej-omfattas-av-regler/mordarsnigel/

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag själv odlar en hel del och är trött på dessa mördarsniglar men jag kan ju knappast begära att grannarna ska bekämpa sniglar om de själva inte har problem med dem.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
engs
K KMNelhas skrev:
Nu är ni väl lite väl hårda. Jag har ännu inga odlingar men alldeles oavsett om och när jag skaffar det så är jag förbluffad över hur snabbt de kan ta över.

Tillträdde sommarhuset i Norrtäljetrakten 2022. Inte en enda mördarsnigel det året. 2023, kanske såg en. 2024, ett gäng. I år är det hur mycket som helst.

Det är en invasiv art (antar jag?) som vi bör hitta sätt att motverka på ett bra sätt.

Finns det någon som dokumenterat vad som funkar, och då menar jag på populationsnivå? Hur många måste dödas för att populationen ska hållas stabil eller minska?
De är väldigt väderberoende. Men som TS är inne på så är det också en enorm skillnad om man har grannar som tar hand om de eller ej. Har en ny granne sen några år, från en skröplig farbror som så klart inte orkade hålla efter. Varken sniglar eller trädgården öht.

Nya grannarna har både rensat upp i den tidigare slyn som gav skugga åt sniglarna samt håller efter sniglarna på sin sida. Så då har det minskar drastiskt hos oss. Faktiskt inte sett en enda hittills i år. Eller vanliga sniglar så klart, men inga av mördarsorten.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Invasiv är inget den spanska skogssiglen är klassad som. Så det bästa sättet är att döda sniglarna innan de blir könsmogna och kan lägga ägg. Som kan vara upp till 400 för en individ.

Det finns säkert någon som kan räkna ut hur många vuxna individer som måste dödas för att hålla populationen på en jämn nivå. Men för varje du dödar innan de lägger ägg slipper du upp mot 400 nya åtminstone.

[länk]
Jaha, se där. Trodde verkligen att de klassades som invasiv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.