Hej.
Ovanför vår lägenhet har vi en råvind som vi antagligen kan köpa loss från föreningen.
Takhöjden är dock låg och det är på gränsen att det går att få ut riktiga kvadratmetrar längst mitten av vinden. Ytan är 100 kvm.
För att kunna få ut riktiga kvadratmetrar (min höjd 190cm med minst 60cm bredd) längst mitten behöver jag arbeta med varje liten cm som finns då det från golvbalkar till knock endast är 205 cm.
Golv kan om man stärker upp mellan golvbjälkarna i stället för ovanpå bjälkarna läggas direkt ovanpå golvbjälkarna.
Modern tunn isolering läggs mellan takbjälkarna med en minimal luftspalt.
Golvet bygger då ca 3 cm
I taket bygger luftspalt, spånskivor samt gipsskiva ca 7cm! ?
= 195 cm ståyta.
För att taket ska kunna få minst 60 cm på 190 cm höjd måste jag kunna ta bort de vertikala stödplankorna och ersätta med något annat form av stöd, ex stålbalkar som går över toppen av takbjälkarna. Jag skulle dessutom behöva såga ut några cm i den befintliga takbjälken för att kunna få 60 cm på bredden.
Någon som vet om detta är rimligt och fungerar?
Vänligen se bild nedan på toppkonstruktionen och vad jag skulle vilja göra:
Ritning med alla mått:
Riktiga bilder:
Stort tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter.
Mvh
/ John
Ovanför vår lägenhet har vi en råvind som vi antagligen kan köpa loss från föreningen.
Takhöjden är dock låg och det är på gränsen att det går att få ut riktiga kvadratmetrar längst mitten av vinden. Ytan är 100 kvm.
För att kunna få ut riktiga kvadratmetrar (min höjd 190cm med minst 60cm bredd) längst mitten behöver jag arbeta med varje liten cm som finns då det från golvbalkar till knock endast är 205 cm.
Golv kan om man stärker upp mellan golvbjälkarna i stället för ovanpå bjälkarna läggas direkt ovanpå golvbjälkarna.
Modern tunn isolering läggs mellan takbjälkarna med en minimal luftspalt.
Golvet bygger då ca 3 cm
I taket bygger luftspalt, spånskivor samt gipsskiva ca 7cm! ?
= 195 cm ståyta.
För att taket ska kunna få minst 60 cm på 190 cm höjd måste jag kunna ta bort de vertikala stödplankorna och ersätta med något annat form av stöd, ex stålbalkar som går över toppen av takbjälkarna. Jag skulle dessutom behöva såga ut några cm i den befintliga takbjälken för att kunna få 60 cm på bredden.
Någon som vet om detta är rimligt och fungerar?
Vänligen se bild nedan på toppkonstruktionen och vad jag skulle vilja göra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning med alla mått:
Logga in
Skapa konto
Riktiga bilder:
Logga in
Skapa konto
Stort tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter.
Mvh
/ John
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej JohnLonn, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Du går ut hårt direkt här
Jag kan inte sådant här, mer än att ha en uppfattning om vad som ser rimligt ut.
Och att detta skulle kunna utföras som du beskriver tycker jag verkar tveksamt.
Hanbjälken finns ju där av en anledning. Och tänker du dessutom jacka ur högbenen som på din ritning?
Mitt lilla enplanshus med 38° taklutning har 220 mm högben.
Din vind har bara 150 mm högben.
Mitt förslag är att du rådgör med en kompetent konstruktör innan du går vidare med projektet.
Du går ut hårt direkt här
Jag kan inte sådant här, mer än att ha en uppfattning om vad som ser rimligt ut.
Och att detta skulle kunna utföras som du beskriver tycker jag verkar tveksamt.
Hanbjälken finns ju där av en anledning. Och tänker du dessutom jacka ur högbenen som på din ritning?
Mitt lilla enplanshus med 38° taklutning har 220 mm högben.
Din vind har bara 150 mm högben.
Mitt förslag är att du rådgör med en kompetent konstruktör innan du går vidare med projektet.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
För att du ska kunna görs såna stora ändringar på takstolarna kommer föreningen ganska säkert kräva att en byggnadsingenjör tittar över och du får papper på att konstruktionen kommer hålla.
Hej.
Tack för svar.
Byggnadsingenjör kommer garanterat att rådfrågas.
Vill bara hör med er först och försöka bilda mig en uppfattning om vad som kan vara rimligt eller ej samt ta del av erfarenhet från någon som eventuellt stått inför liknande problematik.
Mvh
/ John
Tack för svar.
Byggnadsingenjör kommer garanterat att rådfrågas.
Vill bara hör med er först och försöka bilda mig en uppfattning om vad som kan vara rimligt eller ej samt ta del av erfarenhet från någon som eventuellt stått inför liknande problematik.
Mvh
/ John
Vad har du för takhöjd i lägenheten? Funderar på om det skulle gå att sänka taket i en del av lägenheten istället? Tex över badrum och ett sovrum där takhöjden inte är lika viktig. Då får man bra takhöjd och nån sorts allrum där, och så en loftdel som gästrum/myshörna där takhöjden är sämre.
Hej Anna_H.
Tack för svar.
Tyvärr är detta inte möjligt då huset är i betong från 1930 talet (trevåningshus). 270 i takhöjd i lägenheten så det finns inte heller så mycket att hämta där.
Detta skulle dessutom bli ett alldeles för omfattande projekt.
Mvh
/ J
Tack för svar.
Tyvärr är detta inte möjligt då huset är i betong från 1930 talet (trevåningshus). 270 i takhöjd i lägenheten så det finns inte heller så mycket att hämta där.
Detta skulle dessutom bli ett alldeles för omfattande projekt.
Mvh
/ J
Hej JohnLonn,
Hur har ditt projekt löst sig?
Sitter med liknande funderingar, men har ännu mindre takhöjd som är tänk att nyttjas som lite förråd och i övrigt skapa mer volym i några rum.
Vad tror experterna om att lyfta takhöjden på en vind som ser ut så här?
Hur har ditt projekt löst sig?
Sitter med liknande funderingar, men har ännu mindre takhöjd som är tänk att nyttjas som lite förråd och i övrigt skapa mer volym i några rum.
Vad tror experterna om att lyfta takhöjden på en vind som ser ut så här?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag är det en konstruerad nock inne i vardagsrum, men i övrigt lågt i sovrum. Dock som jag ser det borde vi kunna hjöja taket även i vardagsrummet. Den ökningen borde kunna bli ca 150cm. Sen är det alltid en fråga om vilken typ av isolering som kan användas och vilka luftspalter som krävs (är enbart ute efter hightech tunn) för att slippa fukt/rötproblem.
Vad tror ni?
/Nortull
Vad tror ni?
/Nortull